fredag, februar 10, 2006

Underskriftsindsamlinger: Slap Af Nu og Another Middle East

Tak til forsoning.nu og anotherdenmark.org for de prisværdige initiativer. Vi svinger lighterne herfra og håber på, at I laver en støttekoncert.

I er uden tvivl bekendte med ordsproget "At høre nonner skrifte, er som at blive stenet til døde med pop corn". Sådan er det, men hellere pop corn end rigtige sten, så ikke et hårdt ord herfra til de to danske krabasksvingerinitiativer, smukt kulturelt samstemt med shiamuslimernes stilfulde sørgeceremoni for Ali.

Onde tunger kunne finde på at sige, at man ser splinten i sit eget øje, men ikke bjælken i sin brors, for slet ikke at tale om bomben i hans turban. Respekt, det er sagen, spørgsmålet er bare: Skal man sige det, hvis ens borddame har sovs på hagen eller skal man lade være? Det spørgsmål kan jeg ikke besvare. Det kommer an på konteksten, vil Sherry CanCan sige. Spørgsmålet er i takt og tone som i udenrigspolitik: Tør du? Tør du lade være?

Jeg har ladet mig inspirere og vil gerne opfordre til et folkeligt initiativ i Danmark, såvel som i resten af verden: Jeg vil gerne opfordre tilhængere af det åbne samfund til at deltage i en underskriftsindsamling til støtte for "Et Andet Mellemøsten" og "Slap Af Nu". (www.anothermiddleeast.org og www.slapafnu.dk)


Erklæring 1, inspireret af www.forsoningnu.dk:
Stands det eskalerende religionshysteri!
Vi, der underskriver denne erklæring, er borgere i verden.

Det var udtryk for en alvorlig mangel på humoristisk sans at geråde i sanseløst raseri over satiriske tegninger af profeten Muhammed i et Danmark, hvor skyklapper og politisk korrekthed er på vej ud af debatten.

Samtidig har reaktionerne i udlandet vist, at mange ikke har forstået, at det er vigtigt at skelne mellem holdninger udtrykt af en dansk avis og holdninger bildt jer ind af religiøse mørkemænd som helhed.

Vi fordømmer på det kraftigste alle trusler og voldshandlinger og anmoder indtrængende alle, der opfatter sig som part i konflikten, om at trappe ned og tage afgørende skridt mod at slappe af.

Alle, i Danmark og i udlandet, skal anerkende at mødet mellem kulturer kræver gensidig tolerance. Vi anmoder derfor alle om at udvise denne nødvendige tolerance.

Den danske regering og regeringerne i andre berørte lande har et specielt ansvar for at bibeholde tolerance. Vi appellerer derfor til den danske regering og regeringer i alle berørte lande om i fællesskab at slappe af.


Erklæring 2, inspireret af www.anotherdenmark.org:
Brev fra et Andet Mellemøsten
Kære ikke-muslimske medborgere i Danmark og i resten af verden.

Jeg ønsker at vise, at der er et andet Mellemøsten: Et Mellemøsten, som vil leve i fred med resten af verden. Et Mellemøsten, som ønsker tolerance mellem religioner og befolkningsgrupper.

Jeg har som muslim ikke noget ansvar for, hvad millioner af andre muslimer råber og/eller brænder af. Men jeg tager skarpt afstand fra Muslimske Sturmabteilungens krænkelser af ambassader og flag verden over, og jeg forstår ønsket om en undskyldning fra Imamisk Dårligt Selskab.

Vi har alle et ansvar for at behandle hinanden med både værdighed og tolerance i forhold til vores forskellige holdninger og religioner. Det Islamiske TrodsSamfund svigtede med sin hate speech rejse sit ansvar for at forvalte ytringsfriheden overhovedet.

Jeg fordømmer alle former for diskrimination,fordomme og racisme, uanset om disse rettes mod muslimer, jøder, kristne, vantro eller andre grupper i samfundet.

Jeg tager derfor også afstand fra den fordomsfulde og fjendtlige retorik, der i de seneste år har præget nogle mellemøstlige politiske partier og medier.

Jeg opfordrer til, at alle parter lader deres ytringer og protester komme fredeligt til udtryk. Angreb på og trusler mod mennesker og værdier gør kun situationen værre for os alle sammen.

Jeg ønsker en verden, hvor religioner, folkeslag og politiske og kulturelle opfattelser kan eksistere side om side i dialog, tolerance og gensidig humoristisk sans.

Jeg ønsker at vise, at der er et andet Mellemøsten, der opfatter sig selv som en del af en sådan mangfoldig verden og menneskehed.

Med håb om større mellemfolkelig tolerance og humor.

2 kommentarer:

  1. Kan du rent faktisk resolve de to adresser? Jeg får bare beskeden ... kunne ikke findes. Kontroller venligst navnet og prøv igen.

    SvarSlet
  2. Kære Anders
    Jeg ved desværre ikke, hvad "resolve" er, så nej, det kan jeg nok ikke :)

    Jeg har ikke købt de to domænenavne - indtil videre er det mest en lille joke. Men hvis der er andre, der har lyst og evner til at lave en alternativ underskriftsindsamling, så var det måske en ide.

    SvarSlet