mandag, marts 13, 2006

Her skal I se dialog

Som jeg siger: det er sgu godt, vi har ret, for hvis vi IKKE havde ret, så ville vi ikke opdage det.

Cirklerne i bloggosfæren er og bliver overordentligt indavlede og selvrefererende. For højrebloggernes vedkommende er det selvfølgelig okay :), men det uhyggelige er, at de andre er lige så selvbekræftende som vi er. Det er sådan, ekstremistiske muslimske grupper kan overbevise sig selv om, at amerikanerne dirigeret af jøderne står bag alt ondt i verden. Og venstrefløjen kan bekræfte sig selv i, at Jyllandsposten, dirigeret af Fogh, dirigeret af Kjærsgaard står bag alt ondt i verden.

Debatten har ikke optimale betingelser. Det skal vi tænke over. Vi skal virkelig være vores egne værste kritikere, for de tre forskellige sfærer, jeg har nævnt, forekommer hinanden så langt ude, at de faktisk ikke kan bruge hinandens kritik. I stedet samler de (vi) oplysninger, der bekræfter vores egne standpukter.

Jeg tager den lige igen: Det er fanme godt, vi har ret, for hvis vi ikke havde ret, ville vi ikke opdage det.

Buh bæh, én højreblogger mere, der siger det samme som alle de andre, klager Raapil. Han mener mig. Og han har lidt ret. En del af indavlen består jo i, at vi kun linker til hinanden - det gælder i øvrigt begge fløje. Det er også for ringe. Jeg vil virkelig anstrenge mig for at finde nogle venstrebloggere, jeg kan forsvare at linke til (jeg kan jo ikke udsætte godtroende mennesker for at klikke på et link, de læser sultent, indtil AADDDD, fy for helvede, hvad er det her... Som at tro, man kaster sig over Lars Hedegaard eller Farshad Kholghi i Groft sagt, læse begærligt, og AADDD, så er det Carsten Jensen...!!!! Og det har man læst i store mundfulde, hældt lige ned i en troskyldig hjerne, ud og vask sine øjne).

Enhver blogger bør have en handlingsplan for, hvordan vedkommende har tænkt sig at holde sig nogenlunde åben over for omverdenskompleksiteten. Ellers bliver man jo svag. Fra mit højre-hoved forekommer det mig, at højrebloggere generelt står i et noget stærkere forhold til realiteterne end venstrebloggerne. Det er heller ikke for meget sagt, at mange muslimer har rigtigt meget at indhente, hvis de skal i balance med resten af verden og dens viden. For dem vil det være som at åbne døren i et fly i fuld højde. Ortodoks islam er så ude af trit med omverden, at den vil blive suget ud - hvis modsætninger virkelig mødtes på en forpligtende måde.

Men måske kender I Kuhn og den der med, at ens teoretiske udgangspunkt er med til at definere og selektere de data, man kalder virkeligheden. Med andre ord: synspunkter er selvbekræftende.

Hvorom alting er: Her er en rigtig dialog.

5 kommentarer:

  1. Glimrende debat må jeg sige. Og så blev jeg også lige bekræftet ;o)

    SvarSlet
  2. Apropos den svovlende Carsten Jensen, så har jeg skrevet til en svensk avis (hvori han havde endnu en sur artikel om DK)og spurgt, om avisen dog ikke manglede en skribent (fastansættelse), for jeg er sikker på, at Carsten Jensen er skabssvensker. Så kunne Jensen passende åga til Sverigstan for good.

    Jeg har endnu ikke fået svar fra avisen.

    Venter spændt på Sverigstans svar.

    SvarSlet
  3. Hejsa
    Du har faktisk meget ret, men uden at lyde højrøvet, der mangler sgu danske venstresnoede bloggere med format...har prøvet en dialog med mavepusteren Allan, men det er simpelthen for fladt...Tror dog jeg har et par stykker i kikkerten der skal testes...

    SvarSlet
  4. Jeg kan bedst lide dem uden format :) Men jeg har ikke rigtig været rundt endnu.

    Det ligger dog fast, at har man gået i den danske folkeskole, i et dansk gymnasium og på et dansk universitet, så kender man venstrefløjen ud og ind både via lærebøger og undervisere.

    Hvis man så også af og til hører P1, ser DR, læser Politiken og Information en gang imellem, holder sig en lille smule orienteret om div. undersøgelser og analyser, - så er venstrefløjens tankegang jo ikke rystende ny for én.

    Men uenigheden er blevet skarp. Jeg var overrasket, da én af mine mange venstreorienterede kolleger drog parallel mellem Foghs Danmark og Milosevics Serbien. Han var omvendt helt rystet over, at jeg er medlem af Venstre og ser partiet som forsvarer for oplysning og frihed.

    Han så højrefløjen som fascistisk og arrogant. Jeg tænker, at den gamle elite har mistet nogle privilegier, og at det er fint. Han så højrefløjen som populistisk over for underdanmark. Jeg tænker, at det rette ord ikke er populistisk, men populær.

    Det er ikke bare uenighed. Det er to helt modstridende virkelighedsbilleder.

    SvarSlet
  5. Respekt herfra til dig, Ulla - for at du påpeger at en rigtig dialog/debat ikke kan være sådan noget blødt tuttenutte-værk, hvor man pakker hinanden ind i misforstået pseudo-respekt og opfordrer til at man opsøger og lytter til andre synspunkter end sit eget.

    Vi har brug for folk som tænker sådan både til højre og venstre.

    Let's agree to disagree!

    SvarSlet