torsdag, marts 16, 2006

Til kaffe med konsensusfilharmonikerne

Så fik jeg endelig svar på mit oplæg til dialog. Ikke et eneste svar på mine spørgsmål, intet overhovedet om sagens substans. Afvisning af en almindelig debat i offentlige medier. Men jeg kan komme til kaffe - ??

De ville ikke tage stilling til mine spørgsmål, fordi det var som om jeg med mine spørgsmål ville "fange dem". Konsensusfilharmonikerne, Habermas-snak om herredømmefri samtaler med sandkage i ganen og billeder af familien. Er vi ovre i noget mægling..?

Jeg hader Habermas - lige bortset fra en enkelt lys formulering om det bedre arguments forunderligt tvangløse tvang. Sad faktisk lige i formiddags og læste noget frygteligt noget, han vist endda har skrevet for nylig om demokrati efter nationalstaten. Godt nok synes han måske, at det er lige i overkanten at hypostasere solidariteten til at gælde hele jordkloden, men vi skulle så afgjort lade enhver spille ind med ikke bare sin egen stemme, men også hele sin kulturelle praksis og sine egne rationalitetsformer.

Habermas har afhændet hele lortet. Han er hinsides ideen om tidligere tiders fredsommelige demokratier, folkeviljer, nogenlunde homogene nationer, der gør deres nogenlunde fælles vilje til deres fælles lov. Jeg fandt aldrig rigtigt ud af, hvordan et opsplittet klansamfund skal enes om noget som helst ifølge Habermas - kun at det er vigtigt, at alle føler, at de på kantiansk vis er med til at være deres egen lovgiver. Jeg ved ikke, hvilken form for konsensus han forestiller sig, når folkets vilje går i alle retninger. Så skal han vist have udvidet sine kommunikative regler med et par ekstra bind. Han er en frygtelig duks.

4 kommentarer:

  1. I vore moderne tider er det blevet en hel kunstart at bruge oceaner af ord på intet at sige.
    Det er det som på almindeligt dansk kaldes udenomsnak, mens det på PK kaldes dialog, hvilket vel egentligt bare er blevet et andet ord for bullshit.

    SvarSlet
  2. Læs denne artikel, den er ret befriende i sin substans.

    http://www.berlingske.dk/kronikker/

    For hulan jeg er træt af dialog, konsensus og halleluja med diverse islamister og sharia-flirtere.
    Jeg er træt af det, træt og står simpelthen af !

    SvarSlet
  3. hæhæ, herligt at se en belæst kvinde der hader Habermas. Jeg har ikke læst ham, men det jeg har hørt om ham er mer end rigeligt. Og hvad skal vi med al den universitetshumaniora? 75% er lige til affaldsspanden.

    /Kimporator

    SvarSlet
  4. Metoden omdanner børnene til dyr – De kalder det at skabe et nyt menneske:

    Den Danske Folkeskole er i dag fuldstændig gennemsyret af den moderne pædagogik: Bl.a. samtalen på tilsyneladende lige fod med læreren, rollespil og tilsyneladende–attituder, frit valg (men vælg rigtigt) og tilsyneladende ingen krav, men alligevel skal alt (selvom det ikke er meget) afrundes med en social dimension. Så finder man sin plads, som pioner eller som undersåt, ingen sanktioner (men: repressiv tolerance), derimod samtalen og kontrakter: ”Hvis du nu ikke slår Henriette i 14 dage, så samler klassen 10 kroner ind til dig”. ”Hvis I ikke kan møde i skolen til tiden, så kan I få fleksible mødetider.”

    Der er også andre valgmuligheder. Hvad vælger I?



    Det hele tager udgangspunkt i Jean-Jacques Rousseau’s (gode) Emil og andet føleri i slutningen af 1700-årene, som toppen fandt det umagen værd at satse på for at afskaffe det skabte menneske. Mennesket skulle skabes/formes af ”den jordiske formgiver”. Rousseau havde i øvrigt cirka 5 børn uden for ægteskab med forskellige kvinder. Den skotske filosof, præst og økonom David Hume tog tre af disse børn i pleje, da han fandt dem på en parisisk børneinstitution. Rousseaus syn på barnet har domineret blandt reformpædagoger og Politisk korrekte skolelærere, siden reformpædagogen Sofie Rifbjerg (Klaus’ faster) i 1921 indgik en international aftale i Calais med New Education Fellowship (N.E.F.).

    http://www.lilliput-information.com/deja.html



    1800-tallets metoder i denne sammenhæng gik mest ud på at skabe/uddanne de psykologer og andre pionerer, der skulle gå forrest i kampen for verdslig-skabelsen af det nye menneske. Doktor Wilhelm Wundt’s eksperimentelle psykologi afløser berliner-filosoffen G. W. F. Hegel, absolutismens skaber i 1800-tallet.

    Resultaterne aflæses tydeligt i dag.

    Ansvaret på dansk jord er blevet præcist placeret i bl.a. følgende bøger:

    Kampen mod kundskaber, Henning Fonsmark, Gyldendal, København 1996

    Historien om den danske utopi, Henning Fonsmark, Gyldendal, København 1990

    Prøv den samlede gennemgang bortset fra Fonsmarks emner – der i øvrigt blev anmeldt på Radio Saxen i ”Kampen mod kundskaber”– 13-05-96 - 60 min. Nr. 31 på : http://www.lilliput-information.com/band.html

    Der er yderligere oplæg fra IoD bl.a. via: http://www.lilliput-information.com/gru.htm

    På amerikansk jord:

    Baggrunden i sin helhed findes i en fin dokumentation for den amerikanske uddannelsesreform og dens dårlige resultater i : ”Education Reform: The Silent Weapon”, Spotlight: Vores offentlige skoler er blevet hjernevaskningscentre, hvor hjernerne på vores børn korrumperes i forhold til de traditionelle værdier til fordel for en helt fordrejet dagsorden sat af vore globale mestre. Den amerikanske forfatter Shirley Basarab, Seattle, Oregon, beskriver de fuldstændig fremmede begreber, der gennemsyrer de amerikanske skoler i dag. Vi har ikke bogforlaget og det præcise udkommelsesår; men den kan findes i enhver velassorteret søgemaskine på Nettet, når der søges på forfatterens navn. De amerikanske skolebørn blev tilfangetaget før 2. verdenskrig, hvorimod Skandinavien først blev indtaget med 1970-ernes aktive reformpædagoger.

    Det europæiske tænkeskema skal man finde hos den tyske filosof Jürgen Habermas:
    Habermas: Nogle biografiske noter af Thomas Gregersen – hentet fra www.habermasforum.dk
    Der er afgjort interessante punkter indimellem:

    1929 - Født 18. juni 1929 i Düsseldorf. Opvækst i Gummersbach. Faderen melder sig i 1933 ind i NSDAP.

    1944-45 - Medlem af nazi-organisationen Jungvolk.

    1949-54 - Universitetsstudier Göttingen og Bonn. Bliver ven med Hans-Otto Apel, som på afgørende måde har inspireret H. Læser bl.a. Heidegger.

    Se videre på http://www.habermasforum.dk/index.php?type=contribution&text_id=28

    Én af de meste interessante er:
    2003 Prodi udpeger Habermas til tænketank om et bæredygtigt Europa.


    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    Supplement:
    Most generally, abandonment of Enlightenment confidence in the achievement objective human knowledge through reliance upon reason in pursuit of foundationalism, essentialism, and realism. In philosophy, postmodernists typically express grave doubt about the possibility of universal objective truth, reject artificially sharp dichotomies, and delight in the inherent irony and particularity of language and life. Various themes and implications of postmodern thought are explored by Foucault, Derrida, Lyotard, Rorty, Haraway, and Cixous.


    Joern E. Vig
    http://www.lilliput-information.com
    http://nytdanmark.blogspot.com

    SvarSlet