søndag, marts 26, 2006

Velorganiseret

Jeg noterer mig, at imamerne ifølge PET har indflydelse på herboende muslimer i en grad så muslimers handlinger kan koordineres centralt:
"PET har samarbejdet tæt med en større gruppe imamer i Muhammed-sagen, og ifølge chefkriminalinspektør Hans Jørgen Bonnichsen, PET, har nogle af de ellers hårdt kritiserede imamer bidraget til at sikre den hjemlige ro og orden. [...] »De har prædiket ro og orden og sendt et budskab til det muslimske miljø om ikke at ty til vold - kun demokratiske metoder. De har masser af forbindelser, og muslimerne lytter" (Jyllandsposten 24.03.06).
Vi må altså feje den almindelige - men selvfølgelig umulige - antagelse af bordet, at alle de menige muslimer er moderate, imens deres talsmand er ekstremistiske. Hvis PET har ret i ovenstående, er der en tæt åndelig relation mellem muslimerne og deres imamer. Imamerne har et godt netværk i det muslimske miljø, muslimerne lytter til dem og følger deres vejledning. På godt og ondt.

2 kommentarer:

  1. jamen stemmer det, så ser det edderhakkemig sort ud.

    Ikke fordi, jeg har nu altid hældt mere til at de såkaldt moderate hørte til en forsvindende lille minoritet.
    Så dette bekræfter vel bare hvad jeg altid har tænkt.

    Man må håbe at eftertiden (når Danskerne har vundet slaget om Danmark altså) får stillet en masse skamstøtter op af de politikkere der bragte dette multikulturelle helvede til landet.

    Især de Radikales Jelved burde have en stående i hver en Dansk by.

    SvarSlet
  2. Jeg har (især haft) en del muslimske venner og bekendte. I øvrigt er det nemt nok at finde ud af hvad dem af os som er muslimer mener, det er nemlig bare at spørge. Jeg lavede f.eks. sidste forår et interview med en meget stærkt troende muslimsk kvinde. Vi talte ikke direkte politik, men det er tydeligt at hun er ligeså påvirket af moderne diskurser som alle andre unge. Hun er måske bare mere bevidst om hvad det er hun mener, end så mange andre, da hun konstant bliver tvunget ud i reflektion grundet konfrontationen med medier og danskere. Hendes generelle livssyn er bl.a. respekt for selv at kunne vælge, pligten og retten til at erhverve sig viden, frihed og ret til selv at vælge sit liv m.m. I øvrigt tror jeg at hun ville have været langt mere tilbøjelig til at stemme venstre, havde dette parti ikke været så villige til at sælge ud af menneskerettigheder, gensidig respekt, og også de liberale grundværdier som lige mulighed for at skabe sig et liv og en kariere uanset hvem man er.

    Mine venner er som regel en del mere venstre orienterede, men de muslimske af dem deler alle mit humanistiske menneskesyn om ret til at vælge og at udfolde sig som man vil. Også selv om de ikke alle overhovedet stemmer. Det er ikke mit indtryk at ret mange (i hvert fald af de unge) er interesserede i imamer, eller er særligt påvirkede af dem. Dette er selvfølgeligt ikke en sample som på nogen måde er uden bias, men det er en fortolkning.

    Forresten. Prøv nationalmuseet.. Nogle af de aller tidligste fund peger på at vi aldrig har været et lukket land, men næppe før har været så etnocentriske og smålige som nu. I de aller første montre er f.eks. italienske vinglas, arabiske mønter m.m.
    Hvor godt at vi aldrig har været, eller vil blive et unikulturelt samfund..

    SvarSlet