onsdag, april 05, 2006

Holdninger til Khader?

Vi har en lille diskussion i min Khader-postering fra den anden dag. Adskillige af kommentarerne argumenterer imod Khader ud fra et synspunkt om, at han skulle være en svindler og en islamisk fundamentalist i fåreklæder.

Jeg kan ikke finde ud af, hvem det er, jeg taler med i diskussionen. Jeg har aldrig nogensinde mødt nogle danskere, der har afvist Naser Khader for at være for fundamentalistisk eller for islamisk. Aldrig. Og ved I, hvorfor? Fordi vi ikke er racister. Fordi det ikke handler om race, men om holdninger. Og så fordi det ikke nødvendigvis er et problem at være muslim, hvis man bare kan håndtere sin religion ordentligt. Ingen tvivl om, at størstedelen af herboende muslimer har store problemer med det. Men Khader har da ikke, det har han bevist i ord og gerning, gang på gang på gang!

Hvis man ikke kan tolerere Khadser, så kan man ikke tolerere nogen som helst med muslimske rødder, uanset hvad de gør og siger. Og så er man racist.

Når Transatlantic på MINUT fejer Khader af banen, så er det fordi han i 20 år har været og stadig formelt er radikal. Og det er helt fint, mej ham ned, endelig. Der er bestemt en risiko for, at Khader ville give for mange gulerødder og for lidt pisk, hvis han gik hen og fik integrationsministerposten. Så den kritik er fin og fuldt berettiget. Jeg er i øvrigt en stor fan af Transatlantic.

Men nu skal I høre, hvad jeg tror: Jeg tror, at det er de samme muslimer, der rundt omkring (her og på Uriasposten) bliver ved med at ævle om en forening, som Khader har snuppet fra dem, ævle om et møde, hvor Khader har sagt nogle ting, den samme ugeavis, de samme citater, Khader som salafist, Khaders brødre som aktive i Islamisk Trossamfund, og så vrøvlet om, at hvis det ikke var haram at vædde, så ville vedkommende vædde på, at Khader snart bliver gode venner med Akkari igen.

Jeg er ingen stor detektiv, men det lyder mere islamofilt end islamofobisk.

Jeg kunne godt tænke mig to ting:
  • At hele det politiske spektrum kunne samles om at fryse fundamentalistisk islam af, uden skrupler overhovedet, simpelthen som var det en fodvorte. Af med den. Politisk hjemløs, færdig.
  • Og så kunne jeg tænke mig, at hele de politiske spektrum også fik lagt race-bolden død. Det handler ikke om racer og racisme. Basta.

30 kommentarer:

  1. Lokalavisen Det grønne område har været så venlig at sende mig det referat, som for mig var anledningen til at gå ind i denne debat, så her er det:

    "Stor tilstrømning til Virum Kirkes møde med Naser Khader

    VIRUM:<\p>Emnet for eftermiddagsmøderne i Virum Kirke er »Smerte, tilgivelse og forsoning« og krypten under kirken var fyldt til bristepunktet, da Naser Khader skulle give sin opfattelse af disse begreber i relation til Islam. Ikke alene er Naser Khader kendt som forfatter til mange bøger om den muslimske livsform, men han er også folketingsmedlem for Radikale Venstre, og kaster sig ofte ind i debatten om Islam i et moderne samfund som for eksempel det danske. Det gjorde han også ved dette eftermiddagsmøde.

    @Brød.9.indryk:Naser Khader indledte med at fortælle, hvorfor han havde sagt nej til at deltage i statsministerens »terror«-møde på Marienborg, hvor der var inviteret flere imamer, som han har et anstrengt forhold til. De repræsenterer efter Naser Khaders mening kun et mindretal af muslimer i Danmark og han ville ikke være med til at legitimere yderligtgående imamers synspunkter. »Disse imamer taler med to tunger«, sagde han, »aggressivt på deres eget sprog og mere forstående, når det er på dansk«. Det ville være en bedre idé, hvis Anders Fog Rasmussen gik i dialog med muslimer på deres egen hjemmebane i de muslimske menigheder, mente han.

    Allerede her fornemmede man vanskelighederne ved at bygge bro mellem det muslimske begreb »Ære og Skam« og vor opfattelse af tilgivelse og forsoning. Ingen har vel et bedre udgangspunkt for at tale om disse forskelligheder end Naser Khader, der er født palæstinenser men opvokset i et landsbysamfund i Syrien, hvor bedstefaderen var patriarken. Her havde han lært alle Koranens vers udenad uden at forstå, hvad de betød. Det skulle bedstefaderen eller imamen nok fortolke. Det var med denne baggrund at Naser Khader kom til Danmark for at starte i en dansk skole. Det var en lang proces at frigøre sig fra den tidlige barndoms udenadslære og først i gymnasiet følte han friheden, der førte til indgående studier af filosoffer som Nietzsche og en næste total afskrivning af Islam. I dag tilhører Naser Khader den muslimske Sa-la-fir retning, der helt går ind for demokrati uden at være i konflikt med Koranen.

    Med mange citater fra Koranen understregede Naser Khader, at Islam er en kærlig religion, men at teksten ofte er misbrugt/misfortolket for at legitimere gamle, middelalderlige traditioner, som stadig praktiseres mange steder i verden. En del indvandrere kommer til Danmark fra små landsbysamfund og kender kun denne tradition. Det er derfor, at vi også herhjemme kan opleve, at der udføres de såkaldte »æresdrab«. Men de har ikke noget fundament i Koranen, der giver helt andre muligheder for forsoning. De mange tilhørere havde flere kommentarer og spørgsmål til Naser Khaders tankevækkende indlæg."

    Min tillid til NK består.

    SvarSlet
  2. Hvad?! Skal jeg nu udsættes for en lakmusprøve? Jeg var ikke klar over, at du var medlem af Vogternes Råd? :-) Men for at berolige dig, så støtter jeg selvfølgelig hans projekt. 100 procent. En af mine veninder er faktisk med i foreningen. Hun hedder Yilmaz (tyrkisk) og var i Deadline for noget tid siden, hvor hun debatterede med Mona Sheik om Grundloven vs. Sharia’ah. Mine forældre er ikke særligt religiøse. Min far er oprindeligt ud af en jødisk-marokkansk slægt, som dog konverterede til islam for 4 generationer siden (derfor har jeg et hebraisk efternavn og faktisk også et hebraisk fornavn Chaima (af Haim), som betyder liv). Min mor er også marokkaner, men ”fuldblodsmuslim”, men fra en sekulær familie nær Casablanca, hvor min mormor var dommer. MEN: de tror på Allah. Det gør mine søstre også. Og det gør jeg også. Men det optager ikke hele mit liv. Og hvis man læser eller ser mine posteringer på vores blog, er det vist ret tydeligt, at jeg er imod alle former for ekstremisme og at jeg er en moderne dansker OG muslim. Det er jo derfor, at jeg blev inviteret med på bloggen. Den begrænsede arabiske litteratur, jeg læser, er skrevet af kvinder (f.eks. Zaynab Fawwaz) og handler om kvinder, der prøver at løsrive sig fra patriarkalske traditioner. Jeg kan også godt li A’isha al-Taymuriya, der kæmpede for kvinders ligestilling. Man skal for øvrigt ikke blande nyfundamentalisme (salafisme) og islamisme sammen. Salafister er modstander af alt moderne og al kultur, det er islamister overhovedet ikke. De elsker det moderne. Om Nasr Khadr: man skal bare stille sig selv det simple spørgsmål: hvorfor hader nyfundamentalisterne og islamisterne ham så meget?

    Jeg hader også islamistiske lunatics. De repræsenterer ikke mig. Og så ikke flere sindelagskontroller, tak!

    SvarSlet
  3. Tak til Lechaim for klippet. Min tillid til Naser Khader er også helt intakt.

    Til Hammouti: Det er en debat. Når jeg læser, hvad du og andre skriver rundt omkring, så er det fordi det interesserer mig, hvad I tænker og mener. Det gælder alle.

    Også i ovenstående postering har jeg spurgt åbent, hvad holdningen generelt er til Khader. Så lad nu være med at falde i martyrrollen (vræl, jeg bliver sindelagskontrolleret), bare fordi du bliver kontronteret med et spørgsmål.

    Du må spørge mig om lige hvad du vil. Også pågående spørgsmål, hvis du godt vil gå mig lidt på klingen, hvad mine holdninger angår. Det er helt legitimt at underkaste hinandens synspunkter en nøje granskning. Ikke så det bliver privat, men så vi finder ud af, hvor vi hver især står.

    SvarSlet
  4. Det er jo propagandaens ABC. Ved at sprede hadefuld tale om Khader på islamkritiske blogs, forbinder man islamkritik med had mod et sobert menneske som Khader.

    Det er uundgåeligt at denne type misinformation forsøges spredt for at bekæmpe "højrebloggerne"s ry, og spørgsmålet er bare om det primært er islamister eller det er de sædvanlige hadefulde rødgardister til venstre for SF.

    SvarSlet
  5. Det tror jeg, du har fuldstændig ret i, Kimporator!

    SvarSlet
  6. Jeg vil nu nødig kaldes rødgardist, ej heller racist, for folk der kender mig vil vide at det eneste jeg har problem med er islam.

    Grunden til at jeg allerede tog en smule afstand til Khader da han startede foreningen, var at vi oplever så mange muslimer der lyver så vandet driver, venstre har haft et par stykker (jo ja den ene er så SF-er igen men alligevel) og venstrefløjen en hulens masse, der siger et til os og noget helt andet til med-muslimerne.

    Hvad jeg så også mente var at jeg tror og troede på at en stor del af dem der tilmeldte sig demokratiske muslimer også talte med to eller flere tunger, og så er vi tilbage til afsnittet lige ovenover.

    Så er der antallet Khader kunne på flere uger kun skaffe omkring 1000 medlemmer (muslimer altså) hvoraf mange vil være anonyme, mens hut med en lille uges varsel kunne mønstre over 1000 til møde og demostration.

    Siger det slet ikke nogen noget ?
    At Khader så tilmed er Radikal giver bestemt heller ingen plusser i min bog (de er om nogen ansvarlige for dette morads)

    Men måske var det linierne, som jeg tilstået skrev i vrede og afmagt, hvor jeg proklamerede at jeg ikke TURDE stole på muslimer, og så var det ligegyldigt om de tatooverede demokrat på armen (jeg har såmænd også engang i ungdommelig kådhed fået skriblet en gammel kærrestes navn på armen)

    Men hvis det er at være racist, hvis man ikke tør stole på folk fra en bestemt religion som nærmest har gjort det til en sport at lyve så vandet driver....Jamen så er jeg vel racist !!!!

    Whodares

    SvarSlet
  7. Tja, jeg er ikke racist, for der er altså ikke noget der hedder racer - det har videnskaben bevist for længe siden.

    Men jeg har svært ved at stole på en mand, der udadtil smiler og danser den rigtige dans, men som flere gange før er blevet taget i at svindle og bedrage.
    Der er intet til hinder for, at hans største svindelnummer til dato er det danske folk.

    Jeg ser ikke Pia K. tatovere dannebrog på ballerne for at virke troværdig, og hvis man som Khader er nødt til at gå til yderlighederne for at få nogen til at tro på sig, så er der noget galt.

    Kald det instinkt eller bare en løs fornemmelse - men der er noget lusket ved den mand.

    hilsen Kollerød

    SvarSlet
  8. Det er også fair nok at være mistroisk. Al respekt for ikke at være naiv.

    SvarSlet
  9. Men man kan ikke sige tingene klarere end Khader har gjort. Jeg vil sige som statsministeren: "Der er ikke noget at komme efter".

    SvarSlet
  10. Naser Khader har altid haft den virkning på danske kvinder at de falder pladask og ukritisk for ham.

    Så er det godt at der er nogle, som godt kan gennemskue en hykler, når vi møder ham.

    Men jeg troede altså at du Ulla var lidt mere analytisk.

    SvarSlet
  11. Undskyld, Ulla. Det var slet ikke ment på den måde. Det var det ikke. Men det var bare fordi du spurgte mig direkte, derfor. Jeg må blive lidt bedre til at udtrykke mig på skrift. Jeg synes i øvrigt, at du skriver virkelig godt og underholdende. Biele havde ret. Det kan jeg godt "misunde" dig for. Og jeg synes, at du er klasser over dine læseres niveau. Desværre. De giver dig ikke rigtig nogen modspil. Du har brug for noget intellektuel udfordring, synes jeg.

    Og til Ullas læsere:

    Man skal passe på ikke at forveksle det at være mistroisk-kritisk med det at være paranoid. Det grænser altså nogle gange til det komiske.

    Hvem er lechaim??

    SvarSlet
  12. ..at han er 64, efterlønner, af tilbøjelighed tolerant, holder lige meget af hebræisk og fransk, og mestrer begge sprog næsten lige dårligt - hvorfor spørger "hammouti"?

    SvarSlet
  13. Kan nogen her forklare mig hvad forskellen er på Salafister og Whabbister - hvis der er nogen ?



    Anonymos :

    hvordan svindle og bedrage ?

    SvarSlet
  14. Når man tager andres tekster og fotografier og udgiver dem under sit eget navn er det svindel.
    Når man narrer den håndværker, der har udført sort arbejde for en, er det bedrageri.
    Når man stjæler andres foreningsnavne og ikke reagerer på advokathenvendelse er det noget midt i mellem.

    SvarSlet
  15. Vivi:

    Salafisme er efterhånden meget udbredt i verden i dag, og den har på mange måder overtaget islamismens rolle som islams internationale stafet. Olivier Roy har engang sagt noget i retning af, at den post-islamistiske tid vi lever i er neo-fundamentalistisk, og den kommer til udtryk som salafisme (inden for sunni-islam). Men modsat islamismen (bredt forstået) er salafismen (igen bredt forstået) ikke organiseret eller struktureret, men er en art strømning eller bevægelse, som bliver drevet af en modstand mod modernitet. Du ser den på arabisk tv, i vestlige samfund, i koranskoler (og faktisk også i Dagbladet Information!!). Omar Shah, som er salafist og vistnok revisor bosiddende i London, havde engang en artikel der, men jeg kan ikke huske hvornår ( 2003?). Også Akhiat har udtrykt sig salafistisk. Salafisme er den betegnelse, neofundamentalisterne bruger om sig selv, og så spørger du til begrebet wahhabisme. Det er for så vidt det samme, og wahhabisme er den tolkning af islam, der praktiseres i Saudi. Men det er den samme neofundamentalistiske strømning der er på spil. Salafismen opstod egentlig først rigtigt i slutn. af det nittende århundrede med al-Afghani og Abduh. Dengang var salafismen dog en reformbevægelse, der ville tilbage til kidlerne for at vende den dårlige udvikling i de arabiske stater, men i dag har den ændret karakter som den mest kan betragtes som en konservativ, moraliserende salafisme, som heller ikke har nogen ”store” tænkere bag sig. Salafister kan kendes ved at de ikke læser koranen og sunna historisk. Deres fortolkning er bevidst abstrakt, så den kan virke overalt i alle samfund verden over, lige fra amerikanske universiteter til det saudiske samfund. De hader derfor også al kultur, de er ofte anti-vestlige (af samme grund), og er modstandere af, at kvidner deltager i det offentlige samfundsliv. Det er i modsætning til islamisterne (der også findes i mange varianter), som ikke har noget imod det. Den meget omtalte Asmaa og også Mona Sheik er begge islamister og ikke salafister. En del herboende pakistanere er islamister, men ikke salafister. Du skal kigge på kvinden: er hun uddannet, går hun på arbejde? Hvis hun gør, er familien i hvert fald ikke salafister. Jeg vil tro, at der er ca 5,000 islamister i dk (selvom de selv bare kalder sig muslimer) og ca 10,000 neofundamentalister (som kalder sig salafister) Håber det var svar nok.

    SvarSlet
  16. Og lige en kort kommentar til den anonyme, der skrev:

    "Naser Khader har altid haft den virkning på danske kvinder at de falder pladask og ukritisk for ham."

    --

    Ja, udseendet er en væsentlig integrationsfaktor.

    SvarSlet
  17. Hammouti:
    Tak for dit lærde indlæg om salafisme, som absolut har gjort mig forvirret, omend på et noget højere plan - men måske det har noget at gøre med den manglende IK, som Abu Laban så smagfuldt har udtrykt det.

    1)NK er refereret for flg. jf. mødet i Virum:

    " I dag tilhører Naser Khader den muslimske Sa-la-fir retning, der helt går ind for demokrati uden at være i konflikt med Koranen."

    2)NK udtaler sig i.h.t. denne blog således:

    "Om salafisterne i Danmark siger Khader: "Ja, de får enorm støtte. De får jo også opbakning fra totalitære regimer, der har deres egen dagsorden. Det er også derfor, de frygter mig som integrationsminister"

    3)Må din udredning om salafismen tolkes som, at det står for manglende modernitet? På mig virker det som det modsatte af, hvad NK næsten fører som sit varemærke.

    Er der noget, jeg helt har misforstået, når jeg synes der er en eklatant modsætning mellem alle disse udsagn og forklaringer.

    Lad mig pointere: NK´s troværdighed forekommer mig stadig meget høj - men der er ting, der stritter i hver sin retning - så hvad om du med dine tætte relationer udvirkede en eller anden form for afklaring.
    Tak!

    SvarSlet
  18. Sa-la-fir = Salafist - er det her kæden springer af? I så fald er mere forklaring så meget mere ønskværdig.

    SvarSlet
  19. Sa-la-fir er blot journlistens måde at skrive på. Det er tydelig, at denne journalist ikke aner, hvad salafi er for noget - og det er endnu tydeligere at den samlede danske presse ikke har stillet Khader et eneste kritisk spørgsmål.

    SvarSlet
  20. Tak for forklaringen .

    Efter denne forekommer det mig endnu mere nødvendigt, at Infidele sætter sig ind i HVAD Islam huser under Paraplyen .

    Den manglende indsigt og viden kan muligvis forklare bl.a. den Danske presses manglende kritiske spørgsmål - også til Naser Khader.

    SvarSlet
  21. Hammouti said...
    Jeg synes i øvrigt, at du skriver virkelig godt og underholdende. Biele havde ret. Det kan jeg godt "misunde" dig for. Og jeg synes, at du er klasser over dine læseres niveau. Desværre. De giver dig ikke rigtig nogen modspil. Du har brug for noget intellektuel udfordring, synes jeg.

    - Jeg er helt enig med Hammoutis ros af Ulla...

    Og så ang. Hammoutis indlæg om salafisme/islamisme - det var jo overordentlig interessant. Kunne vi ikke få mere af den slags ovre på Wallah! Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at få lidt at vide om islamisme nu...

    Ang. Omar Shah - han var faktisk klummeskriver på Inf. gennem længere tid - og kom jo i noget uføre efter at han skrev noget uheldigt om van Gogh-mordet på en muslimsk postingliste.

    SvarSlet
  22. Hammouti said...
    Og lige en kort kommentar til den anonyme, der skrev:

    "Naser Khader har altid haft den virkning på danske kvinder at de falder pladask og ukritisk for ham."

    --

    Ja, udseendet er en væsentlig integrationsfaktor.

    06 april, 2006 18:32


    Men det går sjovt nok KUN en vej ikke sandt, men det er jo selvfølig også en del af islamerings strategien ikke sandt ?

    SvarSlet
  23. Fra Tro mod Tro, s. 122 - samtalebog med Naser Khader og Kathrine Lilleør:

    "Naser: Jeg opfatter islam som dynamisk; i tidens løb har den tilpasset sig forskellige omstændigheder [..]
    Der mangler en reformation, og det er også det, man forsøgte inden for al-Salafiyya-bevægelsen. Den blev startet af en gruppe lærde og intellektuelle i Egypten i 1870'erne, der både var kritiske over for de toneangivende teologer, som de mente var forstokkede, og europæernes stærkt negative syn på muslimerne."

    Mon ikke det er det her al-Salafiyya som er blevet til "salafir" i Det Grønne Område? I disse tider ville man nogen gange ønske man kunne arabisk...

    Bogen kan i øvrigt varmt anbefales.

    SvarSlet
  24. Henning Holm skal have tak for såvel forklaring som bem. om at det "ønskværdige" i nuomdage at kunne arabisk.............
    som talt ud af mine tanker.

    SvarSlet
  25. Det var sgu mere ønskværdigt hvis arabisk KUN blev talt i de arabiske lande, eller endnu bedre, at arabere blev returneret til arabiske lande !!!

    SvarSlet
  26. Jeg kan varmt anbefale nedenstående artikler ...

    Den Islamiske Opblomstring: http://www.al-islam.dk/opblomst.html

    Påbudet om at Følge Salafî Manhaj: http://www.al-islam.dk/anasalafi2.html

    SvarSlet
  27. Jeres uvidenhed om Islâm er næsten skræmmende. Håber at dette link kan afhjælpe det en smule.

    The Wahhabi Myth: http://www.thewahhabimyth.com/

    Desuden kan jeg anbefale http://www.al-islam.dk/ som kilde til en bedre forståelse af Islâm.

    SvarSlet
  28. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  29. Ja nogle gange undrer man sig over hvor journalisterne får deres fejlagtige oplysninger fra. At Naser Khader skulle være Salafist er jo en fuldstændigt fejlagtig påstand. Manden erkender selv (tit og ofte) at han kun er kulturel muslim. Han drikker alkohol (og reklamerer gerne for det) og angriber alle former for praktiserende muslimer holdning. Ingen tvivl om at mandens ideologi er "demokrati" og ikke Islam. Khader er ikke engang "moderat" muslim. Han er person med muslimsk baggrund, som ikke praktiserer Islam. Hvordan skulle han så kunne kategoriseres som "Salafist"?! Salafismen er jo netop kendetegnet ved en tilbagevenden til dyb praktisering, som de første muslimske generationer gjorde det.
    Læs i øvrigt de opklaringer vedr. Salafisme/Wahhabisme som Abû Anas har linket til. De forklarer mange misforståelser.

    SvarSlet
  30. Good games to a nail, lost a(wow gold) war.(wow gold) In a particular press to see(wow power leveling) such a foreign minyan: In order to (wow gold)receive a nail, we have lost a mati Tie In order to(wow power leveling) get a piece of mati Tie, we have lost a Pi Junma In order to get(wow gold) a Pijun ma, we (wow power leveling)have lost a(wow gold) jockey; To be a jockey, we lost a war victory. This is the first (Rolex)under general minyan at(World of Warcraft gold) first glance, but careful consideration, you(wow power leveling) will find that it contains a layer of the important essence of life: learn to give up, have a maturity. To a mati Tie and eventually lead to (wow gold)lose a war, this is not know how early to give up the consequences. Wise said: two disadvantages of the value comes light, the right to( World of Warcraft gold)choose the two-phase benefit. a folder to be the tail of the gecko already know how to give up the tail, the preservation of(wow power leveling) life, let alone we are full of (power leveling)the wisdom of mankind? ! in everyone's life, always (powerleveling)have in the face of choice, a choice, there is bound to give up, we have to learn is to( power leveling)pay a painful price, to give up local interests and preserve the overall interests. In chess, there are not "abandoning single-car" this trick? as the saying goes: not old, not new. sometimes, even (power leveling)the most precious things to know in good time to give up. when you( powerleveling)graduated from junior high school, in the face of a sincere friendship, you(powerleveling )will Yiyibushe. But think back, and only bid farewell to middle school, high school usher in a(rs gold )new life, can meet new friends. The recent shift is not on this? Finally, a celebrity's life motto In( gold wow)conclusion: Life is like theater, everyone is their own lives in the only director. Only Institute of choice, people will know how to give up the Chewu life, Xiaokan life, the life Habitat has Seasky.

    SvarSlet