mandag, april 17, 2006

Lad mænd få kørekort som 21-årige

Mænd er dårlige bilister, faktisk helt utroligt dårlige. Ser man på årene fra 1968 til 2004 udgør de mandlige dræbte et sted mellem 70 og 80 procent af det samlede antal dræbte. Hvert år. I 2004 blev under 100 kvinder trafikdræbt mod knapt 300 mænd. I 1968 blev knapt 800 mænd dræbt mod knapt 300 kvinder. Se grafen fra Danmarks Transportforskning her, side 5: Antal dræbte i trafikulykker 1968 - 2004 fordelt på køn.

Unge mænd mellem 18 og 24 år er helt ude i hampen ringe bilister. Unge 18-24 årige er indblandet i en tredjedel af alle trafikulykkerne, og de kører stærkere end alle andre aldersgrupper. Og det er ikke kvinderne, der giver problemer.

I 2000 blev under 10 kvinder mellem 20 og 24 dræbt i trafikken. Til sammenligning blev over 50 mænd i samme aldersgruppe dræbt. Allerede fra 15-årsalderen er mændenes overdødelighed betydelig, stiger voldsomt i årene mellem 18 og 24, falder lidt mellem 25 og 29 , og stabiliserer sig så fra 30-årsalderen, dog på et niveau, der ligger langt over kvindernes. Se på denne graf fra Vejdirektoratet/Odense Kommune over trafikdræbte i 2000 fordelt på alder og køn.

Mænd kører ringe, men unge mænd kører helt ad pommern til. De er til fare for sig selv og andre, og de kan ikke fatte det. Det er biologi. Kønshormon. Lad dem tage deres kørekort som 21-årige og lad dem køre med fartskiver eller knallertmotorer et par år herefter.

28 kommentarer:

  1. Jeg synes mænd skulle være 25, før de kunne tage kørekort..!
    Jeg er helt kold.

    SvarSlet
  2. Ren symptombehandling som i så mange (alle?) andre tilfælde. Manglende opdragelse til hensyntagen til andre som en naturlig reflektion falder tilbage på den foregående generation. De, der er tumper nu, glem dem og håb på at de forbedrer sig med alderen og koncentrer jer om GENERELT at højne opmærksomhedsniveauet over for alle andre hos de, der er små nu.

    SvarSlet
  3. HAHA fabelagtigt forslag!

    SvarSlet
  4. Jeronimus:

    Prøv at klikke på det første link. Så ser du en graf, der viser det samme billede gennem snart 40 år: mændene tegner sig for 70-80 procent af dødsfaldene. Når dødsfaldene er faldet fra over 800 døde mænd i 1968 til over godt 300 døde mænd i 2004, så skyldes det, at der er sat begrænsninger for dem: hastighedsbegrænsninger, påbud om sele, og nu senest klippeordningen, der er særligt rettet imod unge og har medført et stort fald i trafikdrabene.

    Unge mænd kan bare ikke køre bil, længere er den ikke. Den nuværende situation er, at vi af hensyn til deres oppustede mandlige egoer lader dem dræbe flere hundrede mennesker hvert år og lemlæste tusinder. Deres manglende køreevne er fuldt dokumenteret gennem 40 år. De kan bare ikke. Og det skyldes ikke dårlig opdragelse. Det skyldes mandlig kønshormon.

    SvarSlet
  5. Det er HØRT!

    Hvad med at indføre en omvendt saudisk model, hvor det kun er kvinder, der må sætte sig bag rattet?

    Så kunne mændene nøjes med at kigge på kortet, når de skulle til Hartzen. Og de kunne skrive sjove nummerplader ned.

    Jeg ringer til Flemming Hansen i aften og fremlægger mit forslag.

    SvarSlet
  6. Hvis det er kønshormonets skyld kan man føle sig fristet til at slå ned der. Et stort glas kølig, hormondæmpende mælk til drengene hver morgen og vi vågner op til en verden uden vold, mord, voldtægter, pædofili, trafikdrab, krig, fodbold, kamphunde og graffiti.

    SvarSlet
  7. Selv som mand, mener jeg nu ikke at forslaget er så dumt (altså ikke den med den omvendte Saudi model, selv om det nu lød meget sjovt) nu er jeg selvfølig over ricikogruppen så det er jo omkostningsfrit for mig at være enig.

    Men det er fakta at unge mænd mellem 18 og 25 er langt den værste gruppe i trafikken, så enten kunne de køre efter svensk model hvor 16 årige må køre i neddroslede biler (kaldet epa traktorer såvidt jeg husker,hvor de max kan køre 30-40km/t) hvor de max kunne køre 80km/t indtil de blev 21, ellers dit forslag om at mænd først kan tage kørekort når de er 21.
    Heldigvis har min 18 årige søn ingen planer om at erhverve sig et kørekort endnu :-D

    SvarSlet
  8. Den omvendt saudiske model?

    Er det den med ratslør???

    SvarSlet
  9. Ærgeligt - du har ellers vist klarsyn i så mange andre interessante indlæg.

    Klart klart.
    Kvinder bliver oftere syge, så de skal betale mere i skat, da de jo er en større belastning for samfundet.
    Kvinder bliver også ældre, så der er kun naturligt at deres pension skal nedsættes og strækkes ud over 5 år mere.
    Nå jah, efterlønnen starter så for kvinder først ved 68 år !
    Kvinder går oftere til psykolog, har spiseforstyrrelser, skøre knogler etc.. De er tit svagelige som ældre og kan derfor pålægges diverse restriktioner hele livet som kompensation.

    Kvinder tåler alkohol dårligere - altså bør de ikke kunne købe det førend de er 21, mens mænd kan fra de er 18.

    Min pointe er at du vil kønsdiskriminere alene på baggrund af statistik og der er helt forkasteligt.
    Du er langt ude, og forhåbentlig er der kun tale om en provokation.
    Som mand har jeg aldrig kørt vildt eller været ude for bøder eller ulykker. Alligevel skulle jeg som ung betale voldsomt dyrere bilforsikring end jævnaldrende piger.
    Det er jo virkelig kønsdiskriminering !
    Prøv og forestil dig en reaktion der ville komme hvis det var omvendt !!!

    Hvad nu hvis statistikken retfærdiggør at kvinder skal betale højere forsikringer, mere i skat,
    eller kun få lov at køre cykel?
    Eller hvis statistikken siger at
    tyrkere eller grønlændere er dyrere for samfundet, skal de så pålægges særlige begrænsninger pga. race ?

    Er du mon både chauvinist og racist ?

    Det mandlige kønshormon kan du/I i øvrigt takke for at vi ikke stadig bor i huler og samler bær. Havde det ikke været for Y-kromosomet og testosteron ville menneskeheden ikke være blevet drevet frem til udforskning og opdagelse.
    Det handler om at søge grænser og næsten alle store opdagelsesrejsende, filosoffer, videnskabsmænd osv var unge mænd !
    Ikke forsigtige små fruentimmere...

    Med eftertanke, Jacob

    SvarSlet
  10. Og så i øvrigt lige en tanke om hvordan du tolker
    statistikken:

    Undersøgelsen (foretaget af to kvinder) er noget mangelfuld, for hvis man overhovet skal kunne sammenligne de to køn, bør man indlede med at se på antal kørte kilometer i trafikken.
    Der er ikke noget at sige til, at de unge kvinder ikke er repræsenteret i højere grad, for der er helt sikkert mange flere unge mænd der ejer en bil.
    Med andre ord: selvfølgelig sker der flere ulykker, når
    der er væsentlig flere mænd der ejer en bil og dermed kører selv.

    Det svarer til at sige kvinder er uduelige til at ride på hest, for der er formentlig 100-gange så mange unge piger,
    der kommer til skade ved ridning end mænd....
    Med din logik bør piger derfor forbydes at gå til ridning :-)

    Jeg tror at du har ret med at unge mænd generelt er vildere, men din konklusion er simpelthen misbrug af statistikker.
    Du bør altså sammenligne antal ulykker pr. kørt kilometer for hvert køn, og det har undersøgelsen IKKE gjort !

    Og det gælder faktisk for alle aldersgrupper:
    Mænd kører væsentligt flere kilometre årligt, og vil derfor naturligt værre mere udsatte for ulykker.

    Prøv engang at sammenligne kønnene når det drejer sig om antal dræbte cyklister. Du vil opdage at hvis man kigger på de unge årgange, er der faktisk FÆRRE dræbte unge, mandlige cyklister end kvinder !!

    Jacob

    SvarSlet
  11. Øh, Jacob, ikke at jeg tror, at det gør en forskel for dig, men nu er det jo ganske få kvinder, der i kraft af deres elendige cykling og ridning slår andre ihjel.

    SvarSlet
  12. En kort kommentar fra René La Cour Sell, direktør i Rådet for større færdselssikkerhed:

    "Man kan skræmme og oplyse så meget, man vil. Unge mænd vil dø og dræbe på vejene på grund af hastighed og rådden kørsel, uanset hvor meget information om farlighed og hensyntagen man hælder i hovedet på dem" (Berlingske 19/4).

    SvarSlet
  13. Ulla NT burde ikke have stemmeret, for kvinder stemmer til venstre og på en måde der ikke er egnet til at opretholde demokratiet.

    Vist på tide jeg får Moderate Mandschauvinister i luften, for denne østrogenbøvs af en folkeopdrager infiltrerer gode højrefløjsere.

    SvarSlet
  14. Denne René La Cour Sell udtalte i samme avis 1/4-2006 om automatiske fartpiloter at:
    "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" !!!!!!!
    http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/

    Jeg gentager: DER ER JO IKKE NOGET, SOM ER MERE FARLIGT.
    - altså ikke engang unge mænd i biler....

    Men han indrømmer så senere:
    "René la Cour Sell medgiver, at der endnu ikke er lavet undersøgelser, der kan bakke hans holdning op."

    Det er vist ingen hemmelighed, at den gode hr. René er en medieliderlig talsmand, som gerne slynger en rask påstand ud for at skabe overskrifter.

    René tager jo heller ikke stilling til om det er et ungdomsfænomen eller et kønsfænomen, for undersøgelserne siger ikke noget om at unge kvinder sjældnere kører bil.
    Hvis du vil begrænse ulykkerne blandt de unge, så lad det gælde for begge køn, at de først får kørekort når de er 21 eller 25.
    Det kan vel være det samme om du vil diskriminere efter køn eller efter alder...
    Sikke en masse erhverv, der pludselig ville mangle arbejdskraft - fx. vognmænd, taxier og hvem skal køre med de værnepligtige i forsvaret ?.

    Og når du nu alligevel er i gang, skal vi så ikke umyndiggøre dem, tage stemmeret fra dem og sige de ikke må købe alkohol førend de er 30?
    Det skulle jo nok skabe nogle selvstændige, modne, samfundsbeviste borgere !

    Til Kimporator: du er af samme skuffe.

    Jacob

    SvarSlet
  15. http://www.aktivebilister.dk/news0503.htm

    Også René la Cour Sell - direktør for Rådet for Større Færdselssikkerhed - har for vane at fare frem i medierne med ugennemtænkte og udokumenterede påstande. Det sker faktisk ret jævnligt. Et godt eksempel var sagen om de håndbårne mobiltelefoner - der virkeligt ”var til fare for trafiksikkerheden”. Det førte som bekendt til forbudet med håndholdte telefoner - hvorimod håndfri telefoner fortsat kunne anvendes sikkert...
    ...Nu har det svenske vejdirektorat lavet nogle simulatorforsøg der viser at der overhovedet ikke er forskel på om der anvendes håndfri eller ej.
    "

    -------------------------------
    http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=291556
    Direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed, René la Cour Sell, vil udstille fartsyndere med navn.

    Han foreslår at alle nummerplader registreres i en database. Når man så bliver overhalet af en fartdjævel, kan man skrive nummeret ned og gå ind på nettet for at se, hvem fartsynderen er, skriver Nordjyske Stiftstidende.

    -------------------------------
    http://trafiknyt.smartlog.dk/lastbiler.html
    Og her hedder det sig at:
    "...mellem 80 og 90 procent af ulykkerne skyldes uopmærksomhed. Det er den største dræber, siger René la Cour Sell."

    Nu er det altså hverken alder, køn eller fartpiloter, der DRÆBER ;-(



    Jacob

    SvarSlet
  16. Jacob, jeg forstår ikke....nægter du at der skulle være et problem med især unge mænd og deres kørsel?
    Eller siger du at det skal vi bare leve med for sådan er mænd nu engang. Eller siger du, at hvis kvinder kørte ligeså mange km., ville de lave ligeså mange ulykker?

    SvarSlet
  17. Nej *anonymous* (navn tak) - jeg tror også, at unge mænd er involveret i forholdsvis flere ulykker.
    Men for det første er denne brug af statistikkerne misvisende, fordi forskellen mellem kønnene ikke ville være nær så stor, hvis man sammenlignede i forhold til kørte km.

    For den andet vender jeg mig kraftigt i mod forskels-behandling og diskriminering på grund af race, køn, alder eller lignende.
    Forestil dig, at statistikken siger at visse indvandrere er involveret i flere ulykker - skulle man så generelt fratage dem retten til kørekort?
    Eller måske er det typisk unge mænd i håndværkerlære, der har råd til bil og dermed er de overrepræsenteret i ulykkesstatistikken - ergo kan man hævde, at mænd uden videregående uddannelse ikke skal have kørekort!?
    Det er jo urimeligt for det store flertal i disse grupper, som IKKE udgør et problem.

    Det er absurd at indføre begrænsninger for en hel specifik befolkningsgruppe, som om vi boede i en apartheid-stat.
    Stats-autoriseret chauvinisme, racisme og diskriminering hører ikke hjemme i et sekulært demokrati.

    Problemet med unge (mænd) i trafikken skal løses på anden vis. Der har f.eks lige været et forslag om at de skulle have fartskriver/GPS med når de kører.
    Jeg skal ikke tage stilling til denne "Big Brother" idé, men blot påpege, at der findes alternativer til kønsdiskriminering, og at René La Cour Sells bemærkninger først og fremmest handler om at få ham selv i medierne..

    Dem der siger, at "unge MÆND ikke skal have kørekort" er nøjagtig lige så slemme, som dem der vil have "kvinderne tilbage til kødgryderne".

    Generelt synes jeg, at der er en tendens til, at princippet om "ligestilling" kun gælder, når kvinder kan få flere fordele, mens mænd må give afkald på privilegier uden at blive kompenseret med nogle af kvinders mange rettigheder.
    Jeg går nu ind for fuldstændig ligeret mellem kønnene.
    Dette er en helt anden diskussion, men det er OGSÅ denne tendens jeg vender mig mod, med disse kommentarer.

    Jacob

    SvarSlet
  18. Jamen, nu kan bedre forstå dig. Jeg bliver lidt træt i betrækket af alle disse beskyldninger om at "han er det ene og hun er det andet". Mit eneste ønske er at få antallet af trafik -dræbte,invalide og traumatiserede ned. Og nej, man kan da ikke alvorligt påstå at det kun handler om kørte km. Kræfterne bør sættes ind hvor det batter - og det er bl.a hos de unge mænd.

    S. Poulsen

    SvarSlet
  19. -Og hvad mener jeg så...ja, unge mænd er jo nogle trodsige bæster. Derfor tror jeg ikke en hat på alt for mange forbud og begrænsninger. Noget med flere og bedre muligheder for lovligt at "trykke den af". Marker, lukkede baner, øde vejstrækninger. Fyr den af, giv den gas og få det for guds skyld ud af systemet. Det bliver de helt sikkert bedre mennesker og bedre bilister af. Hvis de så fortsat kører råddent på landevejen, kan man evt. konfiskere køretøjet.

    SvarSlet
  20. S. Poulsen: Hvis de så fortsat kører råddent på landevejen, kan man evt. konfiskere køretøjet.

    Far og mor bliver nok kede af at skulle undvære deres bil...
    Og konfiskation som "værktøj" behøver man vel ikke begrænse til kun de unge mænd!

    Men ellers er jeg enig med dig ;-)

    Jacob

    SvarSlet
  21. ak ja statistikker!!
    Så vidt jeg ved er 80 % af bilejerne mellem 18 og 25 mænd, så tallene er vel ikke så overraskende endda?

    Desuden, hvad gør i vi ved, at kvindlige cyklister i 20'erne kommer til skade næsten 50 % oftere end mandlige cyklister i samme aldersgruppe?

    :-) jeg driller - min pointe er blot: Pas på med statistikkerne!

    morten

    SvarSlet
  22. Morten 80% statistikken gad jeg godt se, for den lyder laaangt fra rigtig !

    Men det var måske den du "drillede" med ?

    SvarSlet
  23. ja - unge mænd kører råddent

    og hvad så ?

    derfor skal de stadig have præcist de samme rettigheder som unge kvinder.

    det I ikke fatter er, at det er den samme risikovillighed der her skabt vores civilisation.

    ejeren af bloggen her ønsker at fremstå som en original tænker. vor herre til hest - hun er, som alle middelmådige, ikke i stand til at erkende at hendes "indsigter" blot er individualiseringen af den misandriske strømning i vores kultur.

    SvarSlet
  24. hva sker der for jer fuck' hoveder!!!! i kan gå hjem og sutte jeres hore mor..klamme luder kællinger.. Bar fordi i ikk har nosser til at kører stærkt.. Så la vær med spil dum kællinger sut jer selv!!!

    SvarSlet
  25. p4l Qriminel




    ''Han var lille og dum, og rendte rundt med de seje, for at være som dem og glemte alt om at lege, det var sejt at være syg, det var galt at ryg , det var sygt at være gangster og kæmpe for sin by, og være kendt i sin by som en gal psykopat , der kunne tage sin kniv frem og stikke dig ned for sin sag, og rullede folk på gaden for at tjæne et brød, til at købe sig noget sprut eller købe sig noget fed. Tog til fest for at slås, for han elskede at slås, og tæskede sin flok, men blev tæsked af en flok .Han blev puffet og skuppet, og blev stykket i ryggen og tog hjem midt om natten helt fucked og blodi for han var, En lille dreng der spilte sit liv til han blev mand og spilt sin tid, til han fik nok af sig selv og han ville være QRIMINEL. Du ved at du kan stoppe hvis du er det inde i dig selv, du ved at livet er andet end at være qriminel, du ved at tiden går, du ved at klokken slår, jeg ved det kommer men det er kun dig der ved hvornår . Og som dagene gik blev det værre for ham selv, fra qriminel til spjællet og tilbage til qriminel men han blev ved og ved og fra dag til dag gik han ned og ned og fra sag til sag blev han mer og mer fucking skør og gal og nu var det blevet forsent til at vende tilbage, og han hørte ikke sine venner siger at han skulle vågne op, og han hørte ikke sin mor da hun sagde han skulle stoppe, han forstod først at livet var for kort, da han lå i respirat og han ikke kunne få luft...''


    fucking gays... HAHAHAHAHAHAHA

    SvarSlet
  26. Denne debat syntes jeg er lidt morsom, næsten alle som de har forstand til. Jeg er mand, ligger på landevejen 8 timer daglig, jeg kan se at i piger ikke har noget at lade andre høre. I/piger, ligger altid i det miderste spor på motorvej, selvom de andre spor er ledige(ulovligt) I/piger overhaler hvor og hvornår det passer jer, fuld optrukket eller spærflader ingen hindring(ulovligt)
    I/piger parker hvor der er plads, uanset hvor, motorvej-gadehjørne foran porte og hvor der er skilte der siger andet(ulovligt) I/ piger, husk der er noget der hedder afstand, jeg har oplevet en kvindelig bilist mase sig ind foran en lastbil, for dernæst at blokere bremserne, med det resultat at lastbilen ramte bilen, men heldigvis havde en betjent set det og sagde det er (ulovligt) at køre råddent også for piger.
    Har du/i fattet budskabet at også i må vente med at få kørekort til i er 25 år, og så kan i starte med med en cykel, så er i da ikke i vejen.

    SvarSlet
  27. Hvorfor skulle mænd vente med at f kørerkort til de blev 25. det store problem ligger jo i at mænd muligvis nok kører forstærkt men kvinder er bange for at kører bil så de bliver alt for hurtigt stresset og kan ikke holde hovedet koldt det er mænd bare bedre til. så måske skulle man bare overveje at give 1-2 måneders mere køretræning inden de bliver sluppet ud på vejen. I kvinder råber hele tiden op om ligestilling så kan i jo ikke mene at mænd skal vente med kørerkortet. Og så er bilen jo altså mandens domæne ikke kvindernes.

    SvarSlet
  28. det er jo en latterlig idé feminist, det er kvinders skyld at vi køre galt p.g.a. at i køre for langsomt og at i tit glemmer at blinke på motorvejen, så det burde være kvinder som først skulle have kørekort som 21 årig

    SvarSlet