søndag, august 13, 2006

Læseevner og styringssystemer

"Ikke en eneste læser godt. Nogle få læser meget usikkert. Men det store flertal ryger direkte i den sorte gryde, der kategoriseres som "ikke-læsere". Så dyster ser situationen ud for de tosprogede elever i 7. klasse, der går på de fire skoler i Hvidovre med flest tosprogede elever." (Berlingske 12/8-06).

"Hvor de fleste andre elever bliver dygtigere gennem skoleforløbet, går det lige modsat med disse børn, siger en ledende pædagogisk konsulent. De ældre tosprogede elever kan ganske vist godt læse teksterne højt. De kan afkode ordet og læse det, så man umiddelbart ville tro, at de forstår teksten. Læseprøven afslører dog noget andet: "De fatter ikke, hvad det er, de har læst".

Det er ikke nyt, at børn fra socialt dårligt stillede familier får et knæk midt i skoleforløbet. Men indvandrerbørnenes situation er helt slem:

"Det hører jo ind under den kedelige overskrift "fejlslagen integration". Den er gået helt i skuddermudder. Børnene sidder og ser al-Jazeera i stedet for "Bamse og kylling". Man kan sammenligne det med computere, der har nogle meget simple programmer. Mens de danske elever kører på Windows XP, tumler mange af de tosprogede elever rundt med gamle DOS-programmer, så det er meget beklageligt, det er faktisk en katastrofe", siger skoleinspektør Torben Lottrup fra Avedøre skole.

www.undervisningseffekt.dk kan man se, hvor gode landets skoler er til at bringe eleverne ud over det forventede. Torben Lottrups skole er højt placeret.

4 kommentarer:

  1. Uhada Ulla-pige du er på glat is

    Hvis du kigger lidt på CEPOS offentliggørelse af karakterer viser det sig at mange "muslimske"-skoler klarer sig rigtig godt, at mange socialt hårdt belastede skoler klarer sig godt og at skoler i velstillede områder ikke har så gode resultater som man kunne vente.
    Mon ikke dit CVU kunne arrangere et kursus i afskaffelse af fordomsfuldheder så du og andre med samme problemer kunne komme lidt videre i livet.
    Alt andet lige er det jo ikke godt at undervisere har så begrænset udsyn

    SvarSlet
  2. Hvori består dit argument?

    De muslimske elever ligger i bund, det er fakta.

    At folkeskolen heller ikke gør underværker i resten af landet, det er ikke nyt.

    SvarSlet
  3. CEPOS undersøgelserne ændrer ikke en tøddel ved den virkelighed, undervisere møder i folkeskolen - og derover... Man kan ikke fjerne et problem ved statistiske hekserier...

    SvarSlet
  4. faktisk vil jeg undvære både DOS og Windows XP, næ giv mig noget fornuftigt multitasking og god memory management... giv mig noget Linux.

    Mads

    SvarSlet