søndag, august 27, 2006

Meld din lærer

Det danske undervisningssystem kommer nok ikke uden om at skulle forholde sig til, at undervisere på alle niveauer bruger et legalt, politisk parti som demarkatationskriterium i diskussioner med eleverne:

Dansk Folkeparti repræsenterer holdninger, som ikke kan accepteres. De bevæger sig imod konflikter, som ikke er ønskelige. De huser mennesker, som ingen rettænkende væsener kan identificere sig med, og de bruger argumentation, som ingen sart sjæl bør være lydhør overfor, fordi de jo ligger uden for det legitime diskussionsfelt (i verden, ja i alle tænkelige verdener, i al fortid og fremtid), hvorfor vi jo ikke bør lytte til deres argumenter, og de kommer vel heller ikke med andet end racistisk vrøvl, for de ér jo racister, og det er jo derfor, vi fremhæver dem som den skændsel, de er. Sådan må I aldrig blive, børn. Og vores statsminister er en farlig mand.

Nu er der opstået et initiativ, der går ud på at synliggøre den slags velment politisk vejledning som det, det i virkeligheden er: en ukvalificeret, men vedholdende omgang politisk indoktrinering, der - som alt andet - kan være skadelig i for store doser.

Man kan nu melde det.

... Jeg har så lige den lille reservation, at det kan blive ugly, hvis det bliver med navns nævnelse osv., hvad det ikke er endnu, så vidt jeg kan se. Men klik på "Eksempler" og bedøm selv... Jeg er jo ikke din lærer... :-)

Via Amazing space.

7 kommentarer:

  1. Glimrende side! Den omhandler dog mest om DF og Gymnasielle udd.
    Åh var den blot rettet imod videregående udd. kunne jeg have ryddet RUCs stab med et ét slag. :)

    SvarSlet
  2. ah..ja...godt med lidt politisk udhængning. Stasistilen. Så mangler vi bare en på den modsatte fløj..

    SvarSlet
  3. Lev Stasi, leve overvågning,leve kontrol, leve ensretning, leve staten, leve nationalisme, leve fremmedfrygt.

    Højrebloggernes univers ser ud som om de savner DDR og øn sekr sig tilbage dertil.

    SvarSlet
  4. Uddannelsesinstitutionerne er nødt til at rumme hele det politiske spektrum og gå lidt komparativt til værks. Så meget nøgternhed og neutralitet bør man kunne forlange af dem. Det er det modsatte af ensretning.

    Det gode ved det nævnte initiativ er, at det tvinger undervisere til at se deres egen partiskhed udefra. Det er sundt.

    SvarSlet
  5. Jeg har haft sådanne lærere først i folkeskolen, og så på seminariet.

    En skam at sådan et initiativ først kommer nu. ;O)

    Det vil give en del af de selvtilfredse gamle hippier et lille ryst i buksen.

    SvarSlet
  6. Det tror jeg sgu ikke , de selvforherligende røde tosser der manipulerer med vores børn ser jo nærmest sig selv som martyrer.
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Jeg har mere end en gang måtte have fat i nakken på en af mine børns lærere, når jeg har skulle lægge øre til den røde propaganda han kom rendende hjem med, heldigvis var det meste let at tilbagevise med få klik på nettet.

    Men da jeg sidste gang til en skole-hjem samtale konfronterede tossen med at jeg ikke ville have at han fyldte min søn med de røde tåbeligheder, blev manden nærmest fornærmet og mente at det kun var sandheder han fyldte i ungerne, så var det jeg hev 2 af hans grelleste eksempler frem og så var det at den anden lærer der var med nærmest gippede.
    Men "hovedpersonen" selv ja han mente at min søn og jeg helt havde misforstået hvad han mente, ak ja og hvad gør man så.

    Tja jeg rystede på hovedet og endnu engang gjorde jeg tossen opmærksom på at hans røde feberfantasier kunne han lade blive liggende hjemme, for jeg ville fremover følge overordentligt med i hvad han fyldte i hovedet på min søn, siden dengang og det er nu næsten 2 år siden har jeg ikke hørt særligt meget til den røde propaganda.

    Så et eller andet sted hjælper det at slå i bordet.

    Og hvis de elever der føler sig politisk diskrimineret af de røde fortidslevn som af en eller anden grund kalder sig lærere, præcist kan argumentere og dokumentere at en sådan diskriminering har fundet sted, jamen så er en sådan klage side perfekt.

    Meeen man skal jo også passe på at det ikke bare bliver et sted hvor utilfredse elever hænger deres "hade-lærer" ud.

    Men at der finder diskriminering sted enten møntet på eleven eller hans forældre er givet, og den skal vi til livs, for alt for længe har de røde 68-ere styret vores undervisnings instanser.

    SvarSlet
  7. Meld din lærer.
    Endnu et ynkeligt populistisk tiltag fra Dansk Folkeparti...

    Hvor er fakta på den side?
    Hvad er forskellen på mobning og indoktrenering?
    Hvordan skal du/i nogensinde kunne få et fornuftigt forhold til jeres skoler når i iden grad sætter folk i bås..

    Mit råd til DF: Stram hjelmen..

    SvarSlet