onsdag, januar 24, 2007

Når Fanden bliver gammel

Jeg har nu haft stunder til at finde et digt frem af Klaus Rifbjerg, fremtrædende medlem af Foreningen til Dydernes Bevarelse og en af de 12 danske forfattere, der var med til at klage over tonen i debatten i december 2005.

Klaus Rifbjerg var i sine unge år en ganske glimrende digter, hør fx her fra Digtsamlingen "Konfrontation" (1960):


Nyt lys

Vil De ikke nok
være venlig at
tørre fødderne
her fordi vi
må sørge for at
bevare værdierne
så vi ikke skal
overskride de
grænser der er
sat for sømme-
ligheden ved
at være enten for meget
eller for lidt
eller måske
lidt
for meget eller
alt for
lidt
hvis De forstår
hvad jeg
mener når
man tager
i betragtning
at sammenholdet
og her mener
jeg ikkemindst
på hjemmemarkedet
er af overordentlig
stor betydning
i særdeleshed
under hensyn
til de drøftelser som
De tidligere
har erklæret Dem
enig i
ikke mindst
da vi er
enig i
at vi
ved nærmere eftertanke
hvis De tænker
Dem om
er nået til
den fælles
overbevisning
at det hele
kan nytte
og vil være til lykke
ikke mindst
for folket
som og det
er det
jeg vil sige
med dette
ikke mindst
for folket
at sproget får
nyt lys
nyt lys
nyt lys
med Valo.

8 kommentarer:

  1. Hvorfor samler Du på VALO pakker?

    Det er V'et,
    det står,
    helt S K A R P T.

    SvarSlet
  2. Klaus Rifbjerg er stadigvæk en glimrende digter og forfatter og forfægter af kulturradikalismens værdier... :-D

    SvarSlet
  3. Er det bare mig eller hvad i al verden handler det digt om?

    Den forvirrede

    SvarSlet
  4. Selv Rens Sagelse!
    Altså Selvransagelse!
    Altså,
    hvis Du ikke forstår,
    forstår Vi?
    Eller hvis?
    Vi ikke forstår.
    Forstår Du.

    Digt?

    Ræve pis,
    og Blår,
    hvis Du forstår.
    Det samme Pis.
    Vist ikke?

    Fanden Gale mig en klog mand.

    Bondefangende Valo Digt.

    Ren Vask.

    Af Din Hjerne.
    Forstår Du nu?

    SvarSlet
  5. Er der snart en, der kan kvæle "digteren".

    SvarSlet
  6. From ytring?
    Men hvem af dem?
    Den Anonymous Fromme Frihed?

    SvarSlet
  7. Ja, nyt lys, sproget forarmes:

    'Det er blevet fedt at være tynd'

    Sonia
    http://Danmark.Wordpress.com

    SvarSlet
  8. Hej igen Ulla,

    Jeg ser frem til at du skriver mere på din hjemmeside ;)

    M.v.h.

    Lena

    SvarSlet