onsdag, februar 07, 2007

Alle forældremyndighedssager kan genoptages

Så er der stress og usikkerhed og angst til alle de små eneforælderhjem. Det nye forslag til forældremyndighedslov giver mulighed for at ribbe op i samtlige gamle afsluttede forældremyndighedssager samt starte en masse nye:

"Fra den 1. oktober 2007 vil det være muligt for en forælder, der tidligere har haft del i forældremyndigheden, eller ønsker at få del i den efter reglerne i forældreansvarsloven, at indgive anmodning om fælles forældremyndighed efter lovens § 14" (Bemærkninger til §14).

De forældre, der har eneforældermyndighed nu, vil miste den, hvis betingelserne for automatisk fælles forældremyndighed er opfyldt: at man har været gift eller samlevende så meget som en enkelt dag, selv helt tidligt i graviditeten. Vold og misbrug kan betyde, at der gøres undtagelse.

8 kommentarer:

  1. Kære Ulla,

    Vidste du, at ca. 40% ægteskaberne i Danmark skilles.

    Vidste du, at i ca. 70% er det kvinden, som stopper samlivet.

    Vidste du, at hver skilsmisse hvor børn er involveret koster samfundet ca. 75.000 kr. årligt.

    Vidste du, at mødre vinder ca. 85 % af alle forældremyndighedssager.

    Vidste du, at en enlig forsørger med to børn på 3 og 5 modtager ca. 90.000 skattefri kr. pr. år.

    Vidste du, at fælles barn må ikke overnatte hos deres (biologiske) far, før de er 2 ½ år – gælder ikke for papfar.

    Vidste du, at 7 ud af 10 barnebortførelser foretages af kvinder.

    Vidste du, at mor står bag 9 ud af 10 barnebortførelser fra udlandet til Skandinavien.

    Vidste du, at samboende forældre med delt forældremyndighed straffrit kan bortføre børnene fra det fælles hjem. Hvilken,som helt sted i landet. Der er ingen lov mod internt børnebortførelse i Danmark.

    Hvis forældrene ikke er gift, tildeler § 5 i forældremyndighedsloven automatisk mor forældremyndigheden.

    Vidste du, at enlige mødre oftere slår deres børn end enlige fædre.

    Vidste du, at der er færre samværsproblemer i de tilfælde, hvor fædre har forældremyndigheden.

    Vidste du, at mødre får dobbelt SU beløb.

    Vidste du, at statsamterne kan ophæve samvær mellem barn og far, hvis der er konflikt mellem forældrene – selv om statsamtet, ved at far og barn har et godt forhold og det er mor der skaber problemerne!

    SvarSlet
  2. Jeg har set den remse før, og den er jo ganske selektiv, det kommer man vist ikke udenom.

    Hvad vil du gøre ved det?

    Skal en enlig forsøger ikke have dobbelt SU?

    Skal en enlig forsørger ikke modtage børnebidrag?

    Skal vi afskaffe reglen om fripladser til husstande, der tjener under.. hvad er beløbet, godt 300.000?

    Skilsmisser er dyre. Hvad vil du gøre, forbyde dem?

    OK, så ophæves samlivet oftest efter kvindens ønske. Hvad kan det mon skyldes? At hjemmet i lidt for mange tilfælde ville være hyggelige UDEN at der lå en sur karklud i sofaen og så rally? Hvad ved jeg, mænd må vel selv forholde sig til, at mange af dem åbenbart ikke har så stor markedsværdi som livsledsagere.

    Vil du forbyde kvinder at gå fra deres mænd? Eller vil du bare gøre det umuligt for dem af økonomiske grunde? Som denne forældremyndighedslov gør det, ved at operere med tvungne deleordninger uden børnebidrag?

    At kvinderne får hovedparten af børnene ved samlivsophør skyldes ikke forskelsbehandling, men forskelle i konkret indsats.

    Masser af kvinder har deltidsarbejde, og for masser af kvinder er børnene deres livsopgave stadigvæk. Tænk at have investeret sig i at passe familielivet og have haft dårligt betalt deltidsjob, mens partneren har arbejdet 70 timer i ugen og tjent kassen.

    Når man så går fra hinanden, hvad så? Ja, ifølge de nye regler har man boet sammen, man har måske ikke så store konflikter. Værsgo, tvungen deleordning, ingen børnebidrag. Mor kan flytte på klubværelse og have børnene hos sig dér hver anden uge, mens faderen bliver boende i huset.

    Er det rimeligt? Det bliver en social katastrofe, både for samlevende kvinder, der ikke tør forlade deres mand af frygt for deres økonomiske skæbne, og for dem, der er blevet vippet ud, og som lever i fattigdom med deres børn.

    Deleordninger SKAL være frivillige, alt andet har bare alt for store omkostninger.

    Når det kommer til disse vilde krav fra Foreningen Far, kan jeg ikke lade være med at sammenligne med, hvordan visse mænd skriver ansøgninger og laver lønkrav: fuldstændigt ublu krav og en grotesk overdrevet opfattelse af deres egen indsats og kvalifikationer.

    Til sammenligning kunne jeg ikke drømme om at klynke over, at kvinder ikke får de gode stillinger, for den slags er og bliver et resultat af ens egne dispositioner.

    Hvis der skal være ligestilling, fx så halvdelen af alle bestyrelser udgøres af kvinder, så kvinder besætter halvdelen af alle chefstillinger, og så mændene vinder halvdelen af alle forældremyndighedssager, så skal det være en naturgroet proces, baseret på konkrete mænd og kvinders frie valg. Hvad ellers?

    Dine data om børnebortførelser lyder lidt hjemmelavede.

    SvarSlet
  3. En ting til.

    Inden nogen begynder at vrøvle om, at man kun dømmer deleordning, når det er til barnets bedste, og at det derfor ikke vil ske, hvis det vil betyde, at mor ender på klubværelse... Så har jeg et modspørgsmål:

    Hvis dommen skal tage hensyn til forældrenes økonomi, så må det omvendt betyde, at kvinder, der tjener godt må regne med at hendes gode løn i sig selv kan bruges mod hende til at dømme deleordning?

    Og så lige en sidste ting. I mine øjne kræver det sit barn og sine forældre at praktisere en god deleordning (7/7-ordning). Jeg kan ikke umiddelbart se, at det skulle være positivt for ret mange børn at skulle rakke rundt på den måde. Men bortset fra det:

    Deleordninger eller 7/7-ordninger handler ikke om barnets trivsel. 6 eller 7 dage hos samværsforældren gør ikke forskellen. Det kan man ikke insistere på uden at lave et kæmpe hykleri. Om vi skal have tvungne deleordninger eller ej handler kun om én ting, nemlig om at slippe for børnebidraget.

    Så lad os diskutere spørgsmålet som sådan, dvs. lad os afveje, om én dag mere sammen med samværsforælderen giver så store fordele, at det kan opveje alle de sociale og økonomiske katastrofer, som forslaget åbner op for.

    SvarSlet
  4. Det kan det ikke. Selvfølgelig handler det ikke om børnenes bedste - men om børnebidraget. Det kan man jo også se på Foreningen Fars hjemmeside. Her fylder debatten om bidraget rigtig meget. Og der er et vigtigt spørgsmål for politikerne.

    Jeg gætter på, at mange fædre vil ansøge om 7/7 bare for at slippe for at betale. Ikke fordi de har lyst til ansvaret for barnet. Mon det vil give stabilitet i børnenes liv? Det tvivler jeg på. Deleordninger bør altid være frivillige.

    Når det så er sagt, så vil jeg råde alle, der skal skilles til at lade Statsforvaltningen tage stilling til samvær. En frivillig aftale vil blive straffet, fordi den vil være næsten umulig at lave om. Også selv om det er åbentlyst, at børnene ikke trives med den. Og børnene vil jo ikke blive hørt mere. For tænk, hvis Statsforvaltningen får noget at vide, som ikke passer med ligemageriet! De er totalt inkompetente.

    Jeg mener derfor ikke, at 1 dag mere hos SF er det afgørende i forhold til barnets bedste. Men det er det sikkert i forhold til ligemageriet og i forhold til børnebidraget.

    Dårlige forældre kan få flere penge til forbrug eller misbrug af alle slags ved at ansøge om 7/7. Skulle det være barnets bedste?

    SvarSlet
  5. Hmm...mon ikke også at det handler om ikke at miste bidrag. Jeg gætter på at mange mødre ikke vil have en 7/7 ordning fordi det kan koste dem skattefrie penge som ikke har indflydelse på boligsikring og andre tilskud. Der er gråzoner i alt og der findes nok fædre der elsker deres børn og vil have dem mest muligt og måske er bedre forældre end mødre.

    SvarSlet
  6. Ja, nu kan en far ikke søge om mere samvær uden at få skudt i skoene at det kun er for at slippe for børnebidraget. Det eneste fair i denne sag er at alle indtægter og udgifter til børnene kører over en fælles børnekonto. Hvis der mangler penge sætter mor og far samme beløb ind.

    I alle de sager, som jeg har kendskab til, hvor moderen ikke vil give tøj med til samværet er faderen ilde stedt. Han skal stadig betale børnebidrag og oveni det købe tøj til barnet. Igen vil jeg sige, hvis der er noget der ligner en deleordning, så væk med børnebidraget og ind med børnekontoen :)

    SvarSlet
  7. .....okay siger manden så, for det første er den deleordning meget mere skadelig end den var tiltænkt....håber jeg....ja jeg tror tit og ofte at børnebidraget også er årsagen til at mange mænd vil have deres børn fifty fifty,........det får mig så til at tænke, er det ikke billigere at betale børnepengene frem for børnepasning, mad osv., for udgifterne også på fifty fifty basis er støre end børnebidraget ???

    SvarSlet
  8. Ulla,
    du er for latterlig at høre på, dine synspunkter om mænd er ligeså outdated som børnebidrag og andre u-ligestillede regler der tilgodeser den ene forældre (ved fælles forældremyndighed) med forskelle på mange tusinde kroner hver måned, det er facinerende at se hvad ligestilling mht kvinder har gjort, netop at ligestilling mht børn/forældremyndighed og daglig økonomi for samværsfædre der har børnene halvdelen af tiden, er gået fløjten, jeg betaler pt 1200 i måneden til en kvinde der har tømt vores fælles bankkonto, og til en kvinde der har skudt min økonomi i sænk, det er umuligt for mig at få boligstøtte, der er ingen dobbelt su, hvilket medfører at jeg;
    1. Ikke kan få en bolig over 30kvm
    2. Ikke kan komme igang med uddannelse

    Dvs, jeg har ikke råd til en at min datter kan få sit eget værelse, jeg har ikke råd til at starte en uddannelse, dvs hele mit liv er gået på standby med ingen lysning i horisonten, derudover bruger jeg penge på alt fra cykel, rulleskøjter,transport, hyggelige ture, samt tøj til min datter (da hendes mor syntes det er facinerende sjovt at aflevere et barn i tøj der stammer for korsens hær, hvorimod hun render rundt i flot tøj når hun er hos hende), fordi så giver det da en rigtig signalværdi for hende, se hendes far, han har ikke en ordentlig lejlighed, han har ingen uddannelse, og se det tøj han gir hende på, han er jo totalt uansvarlig... Faktum er at det er staten's og dine forstokkede holdninger der ødelægger mit liv, men uha nej tænk nu hvis jeg var en af de rally-seende mænd du omtalte så er det jo helt ok ik ?
    og ja jeg har muligheder, jeg kan,
    1. Kidnappe mit eget barn, og ha en økonomi der kører, samt være sammen med barnet konstant
    2. Jeg kan melde folkeregisterflytning konstant, (for barnet) og få boligsikring
    3. Jeg kan bo på et kollegieværelse, og leve af vand og brød uden råd til noget som helst

    Fede muligheder, og på trods af hvor fucked up det hele er, vælger jeg alene på grund af min datter ikke at kidnappe hende da jeg mener et barn har ret til begge forældre, og ikke har lyst til at udsætte min datter for det hurdle, men helt ærligt, det er så uretfærdigt, og umuligt et system du er oppe imod, du kan vælge mellem at ha intet liv, eller ødelægge dit barns liv, fede valg.

    SvarSlet