mandag, september 24, 2007

Paratviden

Nåmmen jeg vil bare lige nævne, at to sikkert udmærkede unge mennesker er blevet slået ud af "Hvem vil være millionær" netop i dette øjeblik. Spørgsmålet lød: hvornår blev Island selvstændigt? Der var fire forskellige svarmuligheder: 1644, 1744, 1844 eller 1944?

De brugte en livline, muligvis flere. Så var der to muligheder tilbage: 1644 eller 1944.

Så gættede de på 1644.

Det var i 1944. Men det vigtigste er jo også bare at have en nogenlunde fornemmelse :-)

6 kommentarer:

  1. Ulla, nu skyder du under bæltestedet, så jeg vil skyde igen fra samme højde.

    Hvis du har lyttet til hvem vil være millionær, går jeg udfra, at det har været for at udbygge din viden ved at høre svarene på spørgsmålene.

    Jeg så tilvældigvis også lige de fem minutter, hvor der skulle svares på dette svære spørgsmål. Den meget charmerende kvindelige deltager gik på seminariet for hun skulle undervise børn. Hun er lovlig undskyldt, for hun var lige startet og derfor kan man nok ikke forvente, at hun ved hvornår Island blev selvstændigt.
    Desuden har søde naive enfoldige piger, jo altid haft en særlig charme, der er andre kvaliteter. der tæller end intelligens og viden.

    Helt håbløse var de dog ikke, de gættede begge på, at det var noget med 44.

    Hans Pilgaard, der stillede de svære spørgsmål var her på sin intellektuelle hjemmebane. Se iøvrigt min kommentar til Hans Pilgård http://hejmdal.blogspot.com/2007/09/hans-og-mette.html
    fhv grisehandler

    SvarSlet
  2. Det er faktisk ikke rigtigt. Island blev selvstændigt i 1917, men indgik i en personalunion med Danmark (Samme konge). Denne personalunion havde en varighed på 25 år og udløb den 31. januar 1943.

    SvarSlet
  3. Ja. Men man sigter jo nok til, at Island endelig fik status af selvstændig republik i 1944. Indtil da havde de den danske konge som formelt statsoverhoved.

    Så det er jo ikke sådan, at det bare OVERHOVEDET ikke passer.

    SvarSlet
  4. Poul Erik Andersen25 september, 2007 19:11

    Kære Ulla Nørtoft Thomsen,
    I forbindelse med en søgning på imam Pedersen og Safia Aude havnede jeg i en rigtig god artikel, du havde skrevet 13/9 2006. I en kommentar samme dag kl. 11,29 henviser du til en kronik, Safia Aude havde skrevet under rubrikken "Vi har ikke brugt Theo van Gogh". Jeg vil være dig dybt taknemlig, hvis du vil ulejlige dig med at henvise til medie og dato for offentliggørelsen.
    Apropos din klumme 13/9-06 havde jeg 11/9 i år imam Pedersen under kærlig behandling i Kristeligt Dagblad under rubrikken "Højsæson for imam-hykleri".
    Med venlig hilsen,
    Poul Erik Andersen

    SvarSlet
  5. Kære Poul Erik

    Hendes kronik om Theo van Gogh var ifølge min optegnelser i Berlingske d. 13.12.04.

    Rystende grim læsning.

    SvarSlet