tirsdag, november 13, 2007

Det er meningsløst at stemme blank

Og hør så her: din blanke stemme er overhovedet ikke interessant for andre end dig selv. Det er fuldstændigt ligemeget, om du bliver liggende på sofaen eller om du besværer dig hen i en stemmeboks for at stemme blank. Det ene er ikke spor bedre end det andet. Forskellen mellem de to handlinger eksisterer ikke andre steder end i dit hoved.

Hvad gør du, hvis du er utilfreds med din dagligvarebutik? Bliver du væk eller går du omhyggeligt derind og omhyggeligt ud igen med tom kurv, tænkende, SÅ FIK DE DEN. Ved du hvad: Butikken er fuldstændig ligeglad med, om du kommer og går en runde med din tomme kurv eller ej. Og det poliske system er akkurat lige så ligeglad med, om du stemmer blank eller bare bliver helt væk.

Jeg siger det ikke for at være skrap. Det er helt ok at undlade at stemme. Under en af EU-afstemningerne sad jeg på en cafe og drak mig fuld sammen med en god kollega. Det var rigtigt hyggeligt, og da han svor, at han ville stemme ja, og jeg svor, at jeg ville stemme nej, så vupti - så kunne vi jo fint blive væk begge to, bare vi ikke slap hinanden af syne, inden valgstederne lukkede :-)

Men stemme blank... Åhr pjat. Hvem taler om sidste valgs blanke stemmer? Nej vel. Hvem aner, hvad sidste valgs blanke stemmer skulle betyde? At man ønsker Khalifatet indført? At blyanten skrev for utydeligt? Who knows? Who cares? En blank stemme skal signalere, at man er utilfreds. Nå. MEN MED HVAD? Det kan ingen vide. Derfor kan ingen interessere sig for din blanke stemme ud over dig selv. Ingen kan forstå den, udover dig selv. Den er, hvad den er: en ugyldig stemme, der ikke tæller med.

10 kommentarer:

  1. Jeg overvejer to ting. Enten stemmer jeg blankt, eller også stemmer jeg på ham her:

    http://www.ebblog.dk/875

    Hvad synes du jeg skal vælge, Ulla?

    :)

    Adam

    SvarSlet
  2. Blankt. En stemme mod VKO er en stemme mod den vestlige civilisations overlevelse.

    SvarSlet
  3. http://www.ebblog.dk/875 - LOL!!!

    SvarSlet
  4. �h! S� hellere blank! Fy da.

    S� giver du ham da kun en halv stemme. Det er at foretr�kke frem for en hel :-)

    Men �nsker du virkelig at give ham og hans blog en halv stemme? De er det, man skal sp�rge sig selv om, f�r man stemmer blank.

    Og ved I hvad: man tror aldrig, at tingene kan blive v�rre, men det KAN de. Meget v�rre.

    SvarSlet
  5. @Kimpo

    VKO - Vestlige Kulturs Overlevelse.

    SvarSlet
  6. @ Ulla

    Hvem taler om sidste valgs blanke stemmer? Nej vel. Hvem aner, hvad sidste valgs blanke stemmer skulle betyde?

    Men hvis nu 50.000 liberale stemte blankt, så skulle partierne nok begynde at undersøge, hvorfor der var så mange blanke stemmer.

    Og hvis 50 personer hver dag gik ind i butikken for at gå ud igen uden varer, så skulle butikken nok begynde at interessere sig.

    Hvis du så invender, at der ikke er 50.000 liberale, der stemmer blankt, og at blanke stemmer derfor ikke sender noget signal, så må konklusionen jo være, at det kan være bedøvende ligemeget, hvor man sætter krydset, da sandsynligheden for at ens ene lille stemme gør en forskel stort set er lig nul.

    Men derudover er jeg enig i, at det er en ret akademisk diskussion, om man skal stemme blankt eller blive hjemme. Jeg vil dog have lov til at bevare en eller anden form for pligtfølelse til at deltage i valget, da demokratiet trods alt er den mindst ringe styreform.

    SvarSlet
  7. Hej Ulla
    Du rammer perfekt alle de "lejetøjs" liberalister der er ligeså fokuseret på deres utopiske idelogier, som marxisterne er på deres. Her tænker jeg navnlig på Ole Birk Olsen og 180grade som har skuffet mig fælt igennem hele valgkampen, deres direkte eller indirekte støtte til NA, mener jeg grundlæggende er svigt af den borglige kultur/værdi kamp. Hvis NA kom til magten ville man åbne skole forliget og de radikales(dansk læreforenings) ynglings sutteklud udviklings pædagogiken ville igen vinde frem imod fagligeheden. Folke kirken og staten adskilt. Samt alle mulige forskellige forslag om ændring af asyl/indvandrings lovgivningen. Det er mig uforståeligt at 180grade ville accepter dette bare for at få lavere skat, men det mener jeg var tilfældet. Nogle gange lød Ole Birk Olsen som en radikal, navnlig når der diskuteres antallet af fremmed kultures tilstedeværelse i Danmark.
    Nå heldigvis vandt "vi"(de borgelige) valget, lad os håbe at alle bliver mere voksne til næste gang. Desuden tror jeg det er Anders Fogh Rasmussen`s sidste valg kamp, han var stærk igennem hele valgkampen men, man kan se at jobbet og valgkampene slider på ham. Næste gang tror jeg det bliver Lars Løkke.
    mvh .
    Carl E

    SvarSlet
  8. I inclination not agree on it. I assume precise post. Expressly the title attracted me to study the unscathed story.

    SvarSlet
  9. Amiable post and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

    SvarSlet