torsdag, december 13, 2007

Flere glade nyheder fra Integrationsministeriet

Integrationsministeriet sender i dag endnu en solstrålehistorie ud i pressen: Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der har taget en lang videregående uddannelse i Danmark får i højere grad end danskerne jobs, der svarer til deres uddannelse. Hele 70 procent af indvandrerne og 73 procent af efterkommerne har pr. 1. januar 2006 et arbejde, der ”forudsætter viden på højeste niveau”, hvis de vel at mærke har taget deres uddannelse i Danmark. For de tilsvarende højtuddannede danskeres vedkommende gælder det kun for 66 procent (”Tal og fakta”, nov. 2007, s. 36).

Det fremgår dog klart af rapporten (s. 36), at ovennævnte tal angiver andelen blandt de beskæftigede, ikke af den samlede gruppe. Det duer jo ikke, at man på den måde ser bort, hvor mange der er arbejdsløse eller helt uden for arbejdsmarkedet. I teorien kunne 90 procent være uden for arbejdsmarkedet eller arbejdsløse samtidig med, at 100 procent af de beskæftigede havde akademikerjobs.

Kun 77 procent af indvandrere med lang, videregående dansk uddannelse og 85 procent af efterkommere med lang, videregående dansk uddannelse er i beskæftigelse. I samme gruppe af danskere er 91 procent i beskæftigelse.

Det vil sige, at for danskernes vedkommende er det rette tal, at 60 procent eller mere præcist 115.077 højtuddannede personer bestrider jobs, der kræver højeste viden.

For indvandrernes vedkommende er det reelt kun 53 procent af alle indvandrere med lang, videregående, dansk uddannelse, der har et sådan job. Vi taler om 1534 personer.

For efterkommernes vedkommende er tallet 62 procent. Altså faktisk en højere procentuel andel end for danskernes vedkommende. Det fine tal dækker dog kun over 246 personer på landsplan (s. 36).

Til sammenligning har vi også 2102 ikke-vestlige indvandrere med lang, videregående uddannelse fra hjemlandet, som står helt uden for arbejdsmarkedet (s. 51). Vi har også 14.949 arbejdsløse indvandrere mellem 16 og 64 år. Og vi har samlet set 93.513 indvandrere og efterkommere i den arbejdsdygtige alder, som er uden for arbejdsstyrken (s. 40). Men det er jo dårlige nyhed efter alle kriterier. Så hellere spinde en god historie over de 246 efterkommere.

3 kommentarer:

  1. Det er godt, du rister tallene lidt, Ulla. For jeg tog mig også til hovedet, da jeg læste den "undersøgelse" refereret i aviserne. Jeg er bange for, at de fleste avislæsere ikke besidder den basale evne til at skelne æbler fra bananer her.

    SvarSlet
  2. Send mig for resten lige din mail, Ulla. Der er noget, jeg skal dele med dig.
    Mvh.
    ThomasL

    SvarSlet
  3. Hej Thomas
    Jeg har lagt min mailadresse på min profil. Jeg fjernede den derfra på et tidspunkt, men jeg kan egentlig ikke rigtig huske, hvorfor. Så nu ligger den der igen :-)

    SvarSlet