torsdag, januar 17, 2008

Skolebestyrelser

Efter en rykker tog jeg mig sammen og udfyldte et spørgeskema om skolebestyrelsesarbejdet, som jeg ellers havde tænkt mig at springe over. Jeg udfyldte det hele artigt, hvor mange timer, hvor mange demo´er, tral-la, sæt kryds, hvad er du mest enig i. For videnskabens skyld. Til sidst spurgte de, om jeg ellers havde noget at tilføje? Mjoh... How can I know what I mean till I see what I say? Og jeg skrev mindsanten:

"Jeg mener, at man bør afskaffe skolebestyrelserne. Som forum er det for amatøragtigt, for tilfældigt og for lille. Beslutningerne er for konsensusprægede. Kun folketingspolitikere kan reelt tage de hårde beslutninger, som er upopulære blandt de ansatte på skolerne. Forældrerepræsentanterne stiller ikke andre krav, end dem, som skolen ønsker de skal stille. De sidder mest og nikker til at tage alverdens ansvar på deres egne skuldre frem for at bebyrde lærerne. Trenden er at føre den ene tåbelige oplysningskampagne efter den anden mod forældrene og lave detaljerede regler på områder, man skulle lade forældrene om. De "dovne" og "dårlige" forældre er ikke repræsenteret. Skolebestyrelsen er en sleskeflok, der slesker for lærere, skoleledere og pædagoger og som altid gerne vil synge med i deres klagekor om flere penge, færre eksamener og flere idrætstimer på bekostning af kulturfagene. Nedlæg dem".

3 kommentarer:

  1. Du er en snut, Ulla - uden din dumme feminisme ville du være perfekt :o)

    SvarSlet
  2. Ér jeg feminist, Kimpo? Er du sikker? Jeg er meget uenig med mange, der kalder sig feminister, og som i øvrigt er bonkammerater med mandesagsbevægelsen. Begge har nogle kønsmæssige opdragelsesprojekter og tvangsfordelingsplaner, som jeg synes, de skulle glemme alt om. Min mening om kønsspørgsmålene er enkel: folk må gøre, hvad faen de vil, og så må de tage konsekvenserne. Kvindesagsfolkene vil ikke lade folk gøre, hvad de vil, og mandesagsbevægelsen vil ikke lade dem leve med konsekvenserne af at gøre, hvad de vil. Kvindesagen vil have kommandoen over familierne, mandesagen vil have gratis nåde, ligelig fordeling af skilsmissebørnene uden hensyn til indsats. Begge dele er rigtig ringe efter min mening. Rigtig, rigtig ringe. Jeg undgår helst kønsdebatten, faktisk.

    SvarSlet
  3. Du har ret i, at der er alt for meget konsensus i mange skolebestyrelser. I hvertfald i den hvor jeg var medlem i 4 år.

    Man var bange for at støde lærene og inspektøren, så de fleste var bare eftersnakkere.

    Tog man fat på reelle problemer kunne man mærke et sus gå igennem bestyrelsen.

    Hvad der er brug for er at vælge dem til bestyrelsen, som ikke ønske at blive valgt - men personer M/K med hår på brystet.

    SvarSlet