søndag, februar 24, 2008

Opdragelse

Når uintelligente systemer konfronteres med, at det, de gør, ikke virker, ordinerer de mere af det samme. Det socialpolitiske system i Danmark har lidt et ynkeligt nederlag i forhold til at integrere muslimer, intet har virket, og hvad foreslår man som opretning? At man fortsætter i samme stil, man skal bare intensivere de samme strategier.

De seneste muslimske optøjer er forældrenes skyld, siger politikere fra SF til Venstre. Interessant. Er de palæstinensiske intifadaer også forældrenes skyld? Skyldes de også, at forældrene ikke kan styre deres børn?

Ideen om, at de muslimske forældre ikke kan styre deres børn, falder til jorden i det øjeblik, man indser, at der jo er fuld kontrol over pigerne. De render ikke rundt i gaderne om natten, de sidder derhjemme eller i pigeklubber med artige sysler. Så et eller andet kan forældrene jo godt, selvom de er arbejdsløse og taler dårligt dansk. Hm.

Hvorfor er de ikke lige så omhyggelige med drengenes opdragelse? Måske ér dette drengenes opdragelse, som den skal være, måske er den lige så vellykket som pigernes? Det ville da også være sociologisk mærkværdigt, hvis der fandtes en stor gruppe af familier, som sagtens kan opdrage halvdelen af deres børn, men som overhovedet ikke, systematisk ikke, er i stand til at opdrage den anden halvdel af børnene. Nej, den går ikke, vi må have en anden teori.

Lad os prøve at gå ud fra, at drengene har fået en god muslimsk opdragelse, akkurat som vi jo ved, pigerne har. At drengene reproducerer reaktionsmønstre fra den islamiske verden, akkurat som pigerne gør. At være rede til intifada og jihad er en del af en god, muslimsk drengs opdragelse. Ja, intifada og jihad er er vel intet mindre end drengens egentlige dyd, den er hans islamiske tørklæde. Akkurat som tørklædepigerne reproducerer islamiske pigemønstre, giver det faktisk mening at antage, at intifadadrengene reproducerer islamiske drengemønstre. Begge dele som udtryk for, at opdragelsen er lykkedes.

Glem den med, at opdragelsen er brudt sammen i muslimske familier. Det egentlige problem er jo bare mainstream fjendskab.

26 kommentarer:

  1. good thinking, should have thought of that myself,

    where are the girls ?

    SvarSlet
  2. Ja de er sendt i byen på vegne af de forældre, som de naive politikere appellerer til.

    SvarSlet
  3. Folkeopdragelse er storhedsvanvid. Politikere skal udelukkende beskæftige sig med lovgivning og udøvelse af denne. Det skulle være rigeligt at sætte rammer for befolkningens adfærd og ikke lave tanke- og adfærdskontrol, som de gør nu.

    Jeg er hamrende træt af at høre om integrationsproblemer og adfærdsregulering. Det skal simpelthen stoppe. Vores kriminelle politikere skal reguleres, ikke befolkningen. Alle eksperimenter, der krænker retssikkerheden skal stoppe.

    Birgitte

    SvarSlet
  4. "Sendt i byen af deres forældre" er nok at tage munden for fuld. Men en vis form for diffus "supremacy"-tænkning og "mod-identitet" i forhold til det danske majoritetssamfund er nok en del af denne her konflikt.

    Jeg så dog nogle unge 2. eller 3.g'ere i Gjellerup, tilknyttet en idrætsklub, som gik rundt og forsøgte at tale uromangerne til fornuft. DET kan man kun have respekt for.

    VH
    Jacob A
    www.holocaust-info.dk/weblog

    SvarSlet
  5. Det er da ved at gå helt galt for dig, Ulla:

    'Ideen om, at de muslimske forældre ikke kan styre deres børn, falder til jorden i det øjeblik, man indser, at der jo er fuld kontrol over pigerne. De render ikke rundt i gaderne om natten, de sidder derhjemme eller i pigeklubber med artige sysler'

    Du aner jo tydeligvis ikke, hvad du taler om. Og hvordan skulle du også det, når du bor i Holstebro, hvor der vel knap lever en kvart muslim? Og hvor du vel næppe har den store kontaktflade med det muslimske indvandrermiljø?

    Det er aldeles ikke min erfaring, at de muslimske piger sidder hjemme og strikker og er dydige.

    Virkeligheden for de muslimske piger, som jeg har kendskab til - og det er en hel del - er lisså broget og forskellig som den er for danske piger - nej, den er faktisk endnu mere broget.

    Nogle af pigerne lever og agerer fuldstændig som de danske, og dem, der tager et tørklæde på, er ind i mellem også dem, der er længst fremme i skoene med rygning og kysseri.

    Der er på ingen måde fuld kontrol med pigerne, og et eksempel er en meget traditionel familie, hvor de sociale myndigheder måtte træde til, fordi pigerne gang på gang stak af hjemmefra. Styr på det?

    Det er muligt, at nogle muslimske forældre deler din forestilling om, hvordan muslimske piger skal opdrages og opføre sig, men det er en illusion, at det forholder sig sådan i virkeligheden.

    Du aner kort sagt ikke en skid om, hvad du taler om, men bruger dine sløje forestillinger om muslimer til at fremmane intifada-spøgelset.

    Trist, for der var engang, hvor det da kunne hænde, at du skrev noget læsværdigt.

    SvarSlet
  6. Ja, det er jo trist, Raapil. Sådan ka ndet gå. Så må du selv begynde at skrive noget, der er værd at læse.

    SvarSlet
  7. Skrap observation!
    Hvor er pigerne?

    FriKapitalist

    SvarSlet
  8. Ka' godt forstå, du vælger ikke at svare på min kritik, Ulla.

    SvarSlet
  9. Til raapil.
    Det er vidst dig der har noget tilgode at forstå. For Ulla har jo helt ret i at den traditionelle opdragelse af muslimske kvinder, lader disse blive hjemme for at ordne hjem, børn og mand (når han ellers er hjemme). Der er en verden til forskel fra den måde muslimske piger bliver opdraget på, til den måde deres brødre bliver opdraget på. Det er fakta. Og det er det der er hele Ullas pointe her.
    At der så fides muslimske piger der her i Danmark er begyndt at se lyset, og ikke gider finde sig i deres ufrivillige isolation, er på sin vis sandt nok, men det er slet slet ikke pointen her, og slet slet ikke så mange som du prøver at forlede os til at tro. Men hurra for de få. Dog, var du inde i de ting du kommentere på, ville du vide at det ofte har helt og aldeles uoverskuelige konsekvenser for de stakkels piger, der prøver at bryde fri af deres forældres fængsel. Spørg på hvilket som helst krisecenter for kvinder, og du kan få de helt klare
    1.håndsberetninger derpå hvordan den slags honoreres.
    Så igen, du er galt afmarcheret når du blander tingene sammen og prøver at få et par få eksempler om "frigjordte muslimske piger" til at fremstå som en norm for samtlige ditto...

    SvarSlet
  10. Typisk Raapil svar - går straks efter kvinden istedet for at forholde sig til Ullas indlæg.

    Uanset hvor i landet - er det lige vi ser utilpassede 12-14 årige muslimske piger føjte rundt ligesom drengene?

    SvarSlet
  11. Raapil HAR jo forklaret, at han kender til muslimske piger der BÅDE ryger OG KYSSER!!

    :-)

    SvarSlet
  12. Det er ikke engang løgn! De står i store flokke på Nørrebro og ryger hjemmerullede mens de kysser med drengene, og det er de blåøjede med lyst hår, der er de mest eftertragtede. Og dem med tørklæder går hjem og skriver afhandlinger om phantom effekten på clitoris af et bittert cigaretkys. Raapil ser det samme som mig - (hov der er vist kommet leverposteg på min optik, gad vide hvad der er på Raapils).

    Det er højt kvalificeret, det du leverer Ulla. Du er en dygtig skripent!

    SvarSlet
  13. Diskoteker savner etniske piger

    Det handler ikke om hudfarve, men om køn, når dørmænd smækker døren i for indvandrerdrenge. Tag pigerne med og kom ind, siger branchen

    http://ekstrabladet.dk/nationen/article978235.ece

    Mon ikke det er fordi at Ekstra Bladet skriver fra sin sikre base i Holstebro og ikke har set den rygende og kyssende pige med tørklæde som Raapil så lige inden han vågnede op.

    FriKapitalist

    SvarSlet
  14. Ullas pointe var, at muslimske forældre har fuldstændig styr på deres piger. Denne misopfattelse bunder naturligvis i, at Ulla bruger sine forestillinger og ikke sine øjne.

    Og den har naturligvis til formål at fremstille det som om, at jihad er en nærmest genetisk ting hos muslimer.

    At muslimske forældre - både traditionelle og moderne, religiøse og mindre religiøse - sikkert gerne ville have styr på både deres piger og drenge, og at de religiøse og/eller traditionelt indstillede muslimer opdrager drenge og piger forskelligt, er evident.

    Men hvis Ullas lattervækkende tese om, at muslimske forældre har styr på pigerne, falder til jorden, så falder illusionen om den særlige muslimske drift mod jihad som drivkraft bag urolighederne også.

    Og muslimske indvandrerforældre har altså langt fra så meget styr på pigerne, som Ulla bilder sig ind.

    SvarSlet
  15. Raapil: Bevis nu lige din tese om at pigerne også er ude af kontrol. Og kontakt lige EB med de oplysninger om de diskoteker som du frekventerer med de vilde indvandrer piger i hijab og en 10 hestes brandert.

    FriKapitalist

    SvarSlet
  16. Nej hør nu, hr. kapitalist, var det ikke mere rimeligt, at fru Ulla beviste sin tese om, at der er fuldstændig styr på muslim-pigerne? Det var trods alt hende, der fremsatte den først.

    I øvrigt kan jeg naturligvis ikke bevise noget, det kræver vist en større sociologisk undersøgelse af muslimske familiemønstre at gøre det.

    Det jeg kan, er i det mindste at sandsynliggøre min tese ved brug af eksempler fra den hverdag jeg kender. Og her er billedet meget mere broget, end fru Ulla stiller det op.

    At nydanske piger ikke går meget på diskotek er uden tvivl rigtigt, men det beviser stadig ikke, at forældrene har total styr på deres pigers adfærd.

    SvarSlet
  17. Kan du ikke i det mindste sandsynligegøre din tese i forhold til empiri istedet for dit anekdotike bevis.

    Henvis som Ulla til noget vi alle kan observere og vertificere istedet for din personlige oplevelse med en rygende og kyssende hijab kvinde.

    FriKapitalist

    SvarSlet
  18. Raapil, jeg kan kun give de andre ret ovenfor. Det, du opfatter som vildt og ukontrolleret er rygning, kysseri og en enkelt pige hist og pist, der stikker af fra strenge forældre. Det er da ingenting.

    Ikke kun på Nørrebro, men også her i Vestjylland, som du elsker at pisse på, opdeles ungdomsklubberne rutinemæssigt i almindelige klubber og pigeklubber - så de muslimske piger også kan komme med. Er det fordi kommunerne heller ikke ved en skid?

    Du kan selv lede og finde de første 800 rapporter og undersøgelser, der siger dette her. Pigerne har ikke nær den samme frihed som drengene. Det er da kendt stof.

    Vel overskrider pigerne af og til grænserne med et par milimeter, men det er jo småting. Som man siger: "At høre nonner skrifte, er som at blive stenet til døde med popcorn".

    Intifadaer handler ikke om opdragelse ude af kontrol. Det er umuligt at forestille sig. Tvært imod, intifadaer er dybt folkeligt forankrede.

    Man kommer ikke uden om at forholde sig til begrebet fjendskab, og det er min pointe. Hvis man kun analyserer optøjerne som dårlig opdragelse, så får man ikke fat i sagens substans.

    SvarSlet
  19. Jeg sagde ikke, at pigerne lever vildt og ukontrolleret, jeg kritiserede din umådeholdne generalisering omkring, hvordan pigerne opfører sig og hvor meget kontrol der er over dem.

    'Intifadaer', kalder du det, for lissom at påpege, at det er noget særligt muslimsk at lave oprør. Du ser dermed bort fra, at der også har været utallige oprør - blandt de sorte i USA og tusinde andre steder, hvor vi kan iagttage nogle af de samme omstændigheder som på Nørrebro - men som ikke regnes for at være muslimsk motiverede.

    Desuden kan 'intifadaen' handle om mange ting - bl.a. også at nogle af de muslimske knægte dybest set har gennemskuet, at deres fædre har nogle dårlige strategier i forhold til at klare sig i Danmark.

    Og så handler det naturligvis om, at indvandrerknægtene rent faktisk bliver diskrimineret, selvom de gør, som samfundet forventer.

    Når du mener, at det er muslimsk kultur, der ligger bag oprøret, så undlader du også at forholde dig til, at 99,9 pct. af muslimerne ikke brænder biler og skoler af - er de så ikke muslimske nok eller hva'?. Har de misforstået koranens budskab?

    Fjendskabet har du da ret i, men det fjendskab næres jo af folk på begge sider, bl.a. også dig.

    Det er ikke grundløst, at folk ser sig sure på muslimske indvandrere (som jeg skrev om her), men når man generaliserer i en grad, som du gør, så er det nærliggende at tro, at du egentlig helst så enhver muslim smidt ud af landet.

    Hvis det er tilfældet, jamen så spyt dog ud. Rene ord for pengene renser luften. Men overvej først, om det er muligt og ønskværdigt - konsekvenserne af dit ønske.

    Kort sagt: Det er dumt helt at afholde sig fra at generalisere, men det er s'gu snotdumt at generalisere alt for meget.

    SvarSlet
  20. Helt kort, Raapil: Mine generaliseringer om pigerne mener jeg er helt rimelige. Også selvom der er undtagelser. Det er det brede billede, der gælder.

    De andre generaliseringer er mere i din fantasi end i det, jeg skriver. Jeg opfatter ikke den muslimske befolkning som en homogen masse. Men det skal ikke afholde mig fra at skrive om de store problemer, der vitterlig er.

    Mht. om alle muslimer skal smides ud af landet, så skal jeg nok sige dét, når jeg mener dét. Min holdning er klar nok: jeg mener, at vi skal bruge retssystemet i langt højere grad til at få smidt de mest belastende indvandrere ud. Og så, Raapil, så bliver det meget rarere for resten at være her.

    I arbejder med nogle meget stærke stereotyper, I Radikale.

    SvarSlet
  21. Dengang jeg var ung og Radikal i universitetsbyen var jeg engang i byen med veninderne på det sædvanlige scorested. Der var ikke ret mange mennesker, det var mærkeligt, nå, men ud på dansegulvet med os. Og så mødte man det ene par øjne og det andet par øjne, og pludselig lagde jeg mærke til, at der sad indvandrerfyre hele vejen rundt, tættest ved dansegulvet, og de vendte alle sammen ud mod gulvet. Havde simpelthen vendt deres stole rundt, og sad der. De stirrede ufravendt, smilede, tog fat i os, kom med kommentarer. Nu blev dansen lidt tvungen, for at sige det mildt, og jeg var ellers ikke én der stak op for bollemælk dengang. (Nej, det betyder ikke noget frækt, folk under 25). Ikke fordi jeg var utryg, som jeg måske ville være blevet idag, men fordi det var den klammeste fornemmelse at blive gjort til pornodanseluder på den måde. Alle andre var gået, og måske fordi vi var Radikalt indstillede, gik der lige lidt længere tid end fornuftigt var, før vi også tænkte, nej, fandme nej. Og skred.

    Jeg er ikke sikker på at baren fik langet ret meget alkohol over bordet den aften - for nok opførte indvandrerfyrene sig som om de var på stripbar, men det var ikke fordi de ravede rundt og drak øl og var fulde. Apropos god opdragelse.

    Jeg kan ikke huske, hvordan jeg fik det til at passe sammen i mit Radikale hoved. Jeg har nok tænkt, at det da var en fæl tilfældig samling af mennesker.

    SvarSlet
  22. Lidt mere fra den muslimske måde at opdrage på. Og sikke velopdragne de er...

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article978589.ece

    SvarSlet
  23. Raapil:
    "Og den har naturligvis til formål at fremstille det som om, at jihad er en nærmest genetisk ting hos muslimer."

    Ulla siger faktisk det stik modsatte: Det handler om opdragelse.

    SvarSlet