torsdag, marts 25, 2010

Jalving om de nye biedermeiere

"Alle har travlt med deres karriere og skrabe penge sammen til huslån, skattefar og luksusforbrug. Tidsånden, dette uhåndgribelige væsen, er ikke til skepsis eller kritisk refleksion, er du rigtig klog? I øvrigt er vi blevet en slags ”liberalister” alle sammen, idet vi har meget svært ved at forestille os, at vi har fjender, ideologiske fjender. Fjender er noget, kun de onde har, eller noget vi nyder at se i Star Wars eller svenske krimier. I stedet ligger vi under for en usagt enighed om nogle pseudokristne plusord – tolerance, respekt, forståelse – og en forestilling om, at alle kulturer er lige gode. Vi bliver opdraget og uddannet til at tysse problemerne ihjel, og hvis nogen kommer og siger, at der er noget galt, så vender vi front mod budbringeren. Det skal jo ikke hedde sig.

Vi skal huske, at de intellektuelles indsats i det 20. århundrede ikke har været nogen succeshistorie, tværtimod. Der er ingen ende på de uhyrligheder, som intel! lektuelle har legitimeret, og de løgne, de har været med til at udsprede. Tænk bare på de totalitære ideologier, der har hentet deres retfærdiggørelse hos intellektuelle, filosoffer, kunstnere, videnskabsmænd, journalister. Intelligens eller høj uddannelse er ingen garant mod fanatisme og ekstremisme. Det er bare noget, vi, de uddannede og den snakkende klasse, tror.

Hvor banalt det end lyder, så er intellektuelle ikke anderledes end andre mennesker, når det gælder det mest elementære. Også de må f.eks. spørge sig selv, hvor næste løncheck skal komme fra, og hvis de bevidst eller ubevidst skønner, at fremtiden i en eller anden forstand tilhører islam, så vil de være tilbøjelige til at lave en ordning med de kommende magthavere eller deres nuværende vestlige håndlangere
” (Michael Jalving til Trykkefrihedsselskabets tidsskrift Sappho d.d.).

Jeg er jo enig. Hele interviewet kan nu læses online.

8 kommentarer:

  1. Jeg vil endda sige: Det er noget, jeg genkender fra akademikere i min omgangskreds.

    - - -

    SvarSlet
  2. Tjoh, det er nok muligt, jeg også kender et par stykker :-) De opfatter det simpelthen som ufint at beskæftige sig med islams og indvandringens realiteter. På den måde har de arrangeret deres hjerner, så selv den bedste dokumentation kan skubbes væk som værende af forurenet kilde.

    På den måde kan de stolt forblive i absolut uvidenhed. En fuldstændig parallel til den urbane "høflige uopmærksomhed", som jo også inderst inde skyldes, at man frygter den anden, den fremmede.

    Der er ingen tvivl om, at jo mindre man sætter sig ind i islam, jo mere positivt indstillet kan man være. Og omvendt: Jo mere, man sætter sig ind i tingene, jo mere må man tage afstand.

    Faktisk er det et af største tab, vi har lidt pga. indvandringen: At vores forskere og undervisere er begyndt at lyve så vildt og med så god samvittighed. Det kan jeg aldrig lære at acceptere.

    Hvis de endelig konfronteres med realiteterne, så er det min erfaring, at disse gode mennesker reagerer med en kynisme, som de nok ikke engang selv har forstået til bunds: "Ha-ha, havde du regnet med, at gravide danske kvinder ikke skulle sparkes tre gange i maven for en taske?! Ved du ikke, at vi lever i en globaseret verden? Det er de nye realiteter, lær at leve med det. Du kommer ikke tilbage til 50´erne... Og det der, det er jo bare én død dame - og hvad så, om to drenge har mistet deres moar i et trafikuheld, det sker hver dag!".

    Det, de egentlig siger igen og igen, er faktisk "Pyt med det". Det er jo så sølle, som det kan blive.

    Men mht. Jalving ovenfor: Det er nu ikke i første omgang islam, de tilpasser sig. Det er staten. De rare offentlige midler. I staten kan man stadig leve af denne her karakteristiske blindhed. Vi har en stående rød hær på en mio offentligt ansatte nu, har vi ikke? Særligt de bedst uddannede af dem er nødt til at justere deres mentale overbygning ind efter deres materielle basis, for nu at bruge nogle vendinger, de kan lide. Det hører til undtagelsen, at de kan bidrage med noget.

    SvarSlet
  3. Jeg vil lige tilføje, at jeg er en af de omtalte liberalister, og jeg har det sådan, at jeg vil kæmpe og dø (gladeligt) for at sikre friheden for mine børn. Men jeg vil selvfølgelig endnu hellere bekæmpe frihedens fjender med alle andre midler. Jeg kan slet ikke genkende billedet af, at liberalister ikke kan forestille sig, at det fri samfund har fjender.

    SvarSlet
  4. Jo, jeg tænker, at han refererer til Carl Schmitt, der skelner mellem forbrydere og rigtige fjender (hostis). Liberalisterne håndterer islamisterne som forbrydere frem for som fjender i god gammeldags forstand. Liberalister har - stadig ifølge Schmitt - en grundlæggende forkert forestiling om, at alle konflikter i virkeligheden bare er konkurrenceforhold. Denne konkurrencefokus og universalisme gør liberalisterne blinde over for ideen om egentlig fjendskab. Dermed kan de ikke sige nej tak. De kan ikke gøre det, man skal gøre med fjender, igen ifølge Schmitt: holde dem inden for deres egne grænser.

    Men denne liberalismekritik har selvfølgelig for brede penselstrøg. Den skal ikke bruges til en komplet afvisning af liberalismen, bare til en besindelse på dens virkelighedsfjerne dele. Jeg er da selv 60-70 procents liberalist, og det er Jalving sikkert også.

    SvarSlet
  5. Hej Ulla - har du ikke en kommentar fra mig liggende i dit spam-filter ? Men dér bør den måske blive liggende ... :)

    - - -

    SvarSlet
  6. I øvrigt:

    Du stillede mig et spørgsmål (ang. AFA og WP) ovre på den anden Ulla's blog, som jeg besvarede så godt jeg evnede lige da. - Du vendte ikke tilbage. Var du tilfreds ? Det var jeg nemlig ikke selv. Helt, i hvertfald ...

    - - -

    SvarSlet
  7. Nej, jeg har ikke noget liggende fra dig, Morten..? Kan du genskabe det? Eller skulle jeg måske lige dobbelttjekke..?

    Jeg er tilfreds, tak.

    SvarSlet
  8. Det var mere for at få opklaret, om mekanikken på siden havde fået det indtryk, at jeg er "spammer". Det er min lod på Urias Posten - og det er der i følge Kim Møller simpelthen ikke noget at gøre ved.

    Jeg tror på Kim Møllers gode vilje :)

    - - -

    SvarSlet