fredag, april 30, 2010

En case

Casestudier i uddannelsessystemet er oftest en sørgelig cirkulær sag, hvor underviseren digter en case på basis af sine yndlingsforestillinger og yndlingsforklaringer. Underviseren drysser lidt af hvert i sin case: lidt økonomisk og social ulighed, lidt stigmatisering, lidt dårlig barndom, racisme, krigstraumer, lavt selvværd, lidt krænkelser osv. Det hele røres sammen til en mere eller mindre plausibel historie om en eller anden stakkel. Det hele serveres så som en "case".

Den studerende skal nu læse "casen" godt igennem, finde de vigtige "kendsgerninger", som underviseren har lagt ind og så analysere disse "kendsgerninger" ud fra de teoretiske "forklaringer", som underviseren naturligvis i forvejen også har gjort den studerende bekendt med. En perfekt cirkelslutning.

Det skulle forbydes.

Her er en rigtig case, altså et stykke konkret virkelighed, som man kan fordybe sig i. Opgaven lyder: Forklar, hvad der sker, hvorfor det sker, hvad du vil gøre ved det, og hvorfor du har grund til at formode, at det vil virke (klik for større billede):




Mere på Uriasposten.

6 kommentarer:

  1. Jeg har på Williams blog forklaret, hvad der sker:

    "Det interessante – og pikante – er, at disse mennesker deler det, de tror er Pia Kjærsgaards syn på dem.

    De synes heller ikke selv, de fortjener nogen respekt. Det fremgår tydeligt af deres lidenskab, som ikke er adækvat."

    M. h. t. "hvad der bør gøres" ... Det giver jo tit anledning til nogle underholdende, men i reglen ikke realistiske forslag.

    Hvad synes du, der bør gøres ? Udover fantasier og dagdrømmeri (som selvfølgelig er helt okay i sig selv). Jeg vil gerne støtte dig i det.

    - - -

    SvarSlet
  2. Ok, Morten. Vi er enige om, at det skal være billigt og effektivt?

    For det første vil jeg flytte det fulde ansvar for tingenes videre udvikling til disse mennesker selv. For det andet vil jeg tage udgangspunkt i, hvad jeg opfatter som et faktum, at vi kun har meget indirekte indflydelse på deres tankegang og adfærd, fordi de allerede nu lever i et moralsk særkredsløb, der filtrererer danskernes velmente pædagogiske indsats fra, før den nogensinde får effekt. For det tredje skal jeg, velvidende at disse "utilpassede" hader mig og det, jeg vil have dem til, skabe motivation for, at de vil lytte til, hvad jeg siger.

    Jeg forstår altså, at jeg på Luhmannsk vis ikke kan tale dem til fornuft, at de er uden for min rækkevidde og omkapapslet af en alternativ socialitet og fornuft. Dialog er altså umulig, den sikre, dyre vej til ingen verdens ting. Deres tankegang og følelsesliv er operativt utilgængelige for mig, så min indflydelse kan kun være indirekte. Jeg må altså tænke helt anderledes. Jeg må indrette deres danske omgivelserne, som de jo allerede nu tilpasser sig, så denne indretning fremtvinger den adfærd og den tankegang, som vi ønsker. Jeg må tvinge deres alternative sociale orden til at understøtte mig - hele indvandrermiljøets mylder af sladder og interesse og hjælpsomhed, det skal arbejde for sagen.

    En langt mere rundhåndet brug af udvisningsdomme er alt, hvad vi behøver, så indretter indvandrerne sig selv herefter. Først vil de protestere vildt, men efterhånden som det tynder ud i rækkerne blandt de ledende oprørere (der hidtil har haft heltestatus, men som en muslimsk mor fremover vil være mere forsigtig med at idolisere), - så kommer de til at finde sig til rette. Udvisningsdomme sætter det ellers utilgængelige system i bevægelse. De må begynde at opdrage efter vestlig målestok, hvis de vil at deres børn skal leve her, og det vil de (vil de ikke, ryger de ud, - det taber vi ikke noget ved). De må hver især i gang med at installere policemen in the mind. De må installere subjektivitet, ansvarlighed, agtelse for kvinder, agtelse for vestlige normer, de må holde op med at lære børnene had, for dette had fører jo til vold og trusler, der igen fører til udvisning. Det vil tynde ud i rækkerne hos de mest storhadende, for de vil ganske enkelt ryge ud af landet én for én. Altid kun på personligt initiativ, altså pga. egen kriminalitet, herunder politisk motiverede døds- og voldtægtstrusler på Facebook. Man kunne anvende 3 strikes and you are out.

    Festen vil være slut. Lovlydige, ordentlige indvandrere vil på ingen måde føle sig generet af det, tvært imod.

    Jeg kan få dem til at elske os - og vi dem - i løbet af 20 år, det lover jeg!

    SvarSlet
  3. Vi skal selvfølgelig også fortsat gøre alt, hvad vi kan for at standse den muslimske indvandring. Den er jo medvirkende til, at der skabes forvirring om, hvem der bestemmer her.

    Må jeg tilføje, at jeg også erkender ordets betydning. Men den del må overlades til civilsamfundet.

    SvarSlet
  4. Link til William Jansens blog med flere klip fra facebookgruppen:

    http://bohemianrhapsody.dk/2010/04/30/truly-lamebook-skal-kneppe-din-grimme-hoved-din-fucking-luder-pia-kj%c3%a6rsgaard/

    Hvorfor lukker de gruppen ned? Ikke fordi Jansen har fået dem på bedre tanker, men fordi en dem har fortalt de andre, at de begår ulovligheder med deres dødstrusler og at de hellere må passe på.

    SvarSlet
  5. Jeg er meget tæt på borgere med få ressourcer, hvor jeg ser akkurat den samme retorik Læs på www.b-danmark.blogspot.com og tryk på etiketten 'Morsø sagen'. Hvis du læser punktet 'ulighed' på www.ae.dk bliver du præsenteret på nogle forfærdelige tal. Som jeg oplever det, er vi ved at vinke farvel til lighed og demokrati - og dermed også vinke farvel til en rimelig dialog. Og hvad der er mest uhyggeligt, holdes de fattige nede af det offentlige, med ubarmhjertig hård hånd.

    SvarSlet
  6. Michael Bjørnbak Martensen.

    Det er virkelig ubehageligt at samfundet udarter som det gør.

    Et forhold er i hvert fald, efter min opfattelse, sikkert, at denne udvikling IKKE er blevet ej heller bliver mindre i takt med antallet af herboende muslimer.

    Hvis vi kigger lidt nærmere på de udgifter vi har fået i forbindelse med muslimer her i landet, så fortæller det mig, at denne økonomiske byrde kan vi simpelthen ikke bære i længden - og ej heller den menneskelige !

    hvordan har du tænkt dig vi skal kunne forsørge og sørge for, livslangt, for det stadigt stigende antal er muslimer som IKKE VIL integreres i dette her samfund ?

    At det bl.a. vil går ud over vores egne kan jeg godt regne ud. Men ikke blot de vil mærke dette, der vil samtlige danere komme til på et tidspunkt.

    Vivi Andersen

    SvarSlet